Palveluna tarjottu palvelinhallinta it. Hämeenlinna Oy:ssä
Karppinen, Tommi (2013)
Karppinen, Tommi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hämeenlinnalainen ICT-alan yritys it. Hämeenlinna Oy. Työkaluna it. Hämeenlinna Oy:n tukihenkilöillä on N-Able Technologies hallintatyökalu N-Central, jota tarjotaan palveluna nimellä Monitor it. Kyseisen hallintatyökalun avulla tukihenkilöt pystyvät tarkastelemaan asiakkaan tietokoneiden, palvelimien sekä erilaisten IT-laitteiden tilan.
Toinen tärkeä työkalu, jota tukihenkilöt käyttävät, on Autotask. Monitor it. -seurantasovellus luo automaattisesti työpyynnöt ”Monitoring Alert” -ilmoituksina tukipyyntöjonoon tukihenkilöiden nähtäviksi. Sovellusten integraation tulisi auttaa työntekijöitä tarjoamaan tehokasta ylläpitopalvelua ja mahdollistaa ongelmien korjaaminen ennen kuin asiakas niitä edes huomaa.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää it. Hämeenlinna Oy:n tarjoamaa palvelinhallintaa ja siihen kuuluvia osa-alueita niin teoriassa kuin käytännössäkin. Tarkoituksena on kertoa, miten työntekijä saa parhaiten hyödynnettyä kaiken saamansa tiedon, jota hallintatyökalu tarjoaa sekä miten maksimoida tulevan tiedon käytettävyys.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteenä yhtiön henkilökuntaa, joka käyttää Monitor it.- ja Autotask -työkaluja päivittäin. Myös yrityksen teknisen johtajan, Aki Stoltin, tietotaitoa oli mahdollista käyttää, sillä hän on valinnut, testannut ja ottanut käyttöön kummankin työkalun. Autotask sekä N-Able Technologiesin Monitor it. -palveluihin sisältyvät myös yhteisöt, joiden kautta on mahdollista saada tietoa, tukea, ideoita ja vastauksia mahdollisiin kysymyksiin.
Menetelmänä on käytetty testaamista ja kehittävää toimintatutkimusta, aineistona työkalujen omia yhteisöjä ja niiden mahdollisia tietopankkeja, joista löytyivät ratkaisut yleisimpiin ongelmiin sekä ohjeet kummankin työkalun optimointiin.
Toinen tärkeä työkalu, jota tukihenkilöt käyttävät, on Autotask. Monitor it. -seurantasovellus luo automaattisesti työpyynnöt ”Monitoring Alert” -ilmoituksina tukipyyntöjonoon tukihenkilöiden nähtäviksi. Sovellusten integraation tulisi auttaa työntekijöitä tarjoamaan tehokasta ylläpitopalvelua ja mahdollistaa ongelmien korjaaminen ennen kuin asiakas niitä edes huomaa.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää it. Hämeenlinna Oy:n tarjoamaa palvelinhallintaa ja siihen kuuluvia osa-alueita niin teoriassa kuin käytännössäkin. Tarkoituksena on kertoa, miten työntekijä saa parhaiten hyödynnettyä kaiken saamansa tiedon, jota hallintatyökalu tarjoaa sekä miten maksimoida tulevan tiedon käytettävyys.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteenä yhtiön henkilökuntaa, joka käyttää Monitor it.- ja Autotask -työkaluja päivittäin. Myös yrityksen teknisen johtajan, Aki Stoltin, tietotaitoa oli mahdollista käyttää, sillä hän on valinnut, testannut ja ottanut käyttöön kummankin työkalun. Autotask sekä N-Able Technologiesin Monitor it. -palveluihin sisältyvät myös yhteisöt, joiden kautta on mahdollista saada tietoa, tukea, ideoita ja vastauksia mahdollisiin kysymyksiin.
Menetelmänä on käytetty testaamista ja kehittävää toimintatutkimusta, aineistona työkalujen omia yhteisöjä ja niiden mahdollisia tietopankkeja, joista löytyivät ratkaisut yleisimpiin ongelmiin sekä ohjeet kummankin työkalun optimointiin.