Nuoriso ja Salpausselän kisat : lipunmyyntikiertue lahtelaisissa kouluissa helmikuussa 2008
Miettinen, Tanja (2013)
Miettinen, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621287
Tiivistelmä
Nuorissa on tulevaisuus ja sen on huomioinut myös opinnäytetyöni toimeksiantaja Salpausselän kisat. Nuoret ovat kuluttajina hyvin tietoisia siitä, minkälaisia tuotteita, palveluita ja tapahtumia he haluavat ja miten he haluavat näitä heille markkinoitavan. Vanhat markkinointikeinot eivät heihin tehoa samalla tavalla kuin muihin asiakassegmentteihin. Mikäli Salpausselän kisojen halutaan houkuttelevan nuorempaa yleisöä jatkossa, kisojen ilmettä on nykyaikaistettava.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan Salpausselän kisojen vetovoimatekijöitä nuorten kannalta. Lahtelaisissa kouluissa toteutettiin 12. – 22. helmikuuta 2008 kolmenpäivän koululaislipun myyntikampanjakiertue. Kiertueen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin liput tekevät kauppansa, kun niiden markkinointi ja myynti tuotiin kouluympäristöön. Tällaisia koulukampanjoita kannattaa tehdä tulevaisuudessakin, vaikka vuoden 2008 kiertue ei ollutkaan kovin suuri myyntimenestys. Heikon lipunmyynnin syitä olivat kampanjan aloituksen myöhästyminen, epäonnistuminen asiakkaiden tavoittamisessa ja yleinen mielenkiinnon puute Salpausselän kisoja kohtaan. Opinnäyteyön tuotoksena syntyi ehdotelma markkinointisuunnitelmasta ja aikataulusta tulevia koululaislipunmyyntikiertueita varten.
Opinnäytetyössä käsitellään lähdekirjallisuuden avulla tapahtuman markkinointia ja asiakassegmentoinnin tärkeyttä. Salpausselän kisoilla on monta kohderyhmää, jotka ovat kaikki erilaisia kuluttuja. Siksi on tärkeää huomioida heidän olemassa olonsa muissakin toiminnoissa kuin vain sisäänpääsylippujen hinnoissa.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan Salpausselän kisojen vetovoimatekijöitä nuorten kannalta. Lahtelaisissa kouluissa toteutettiin 12. – 22. helmikuuta 2008 kolmenpäivän koululaislipun myyntikampanjakiertue. Kiertueen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin liput tekevät kauppansa, kun niiden markkinointi ja myynti tuotiin kouluympäristöön. Tällaisia koulukampanjoita kannattaa tehdä tulevaisuudessakin, vaikka vuoden 2008 kiertue ei ollutkaan kovin suuri myyntimenestys. Heikon lipunmyynnin syitä olivat kampanjan aloituksen myöhästyminen, epäonnistuminen asiakkaiden tavoittamisessa ja yleinen mielenkiinnon puute Salpausselän kisoja kohtaan. Opinnäyteyön tuotoksena syntyi ehdotelma markkinointisuunnitelmasta ja aikataulusta tulevia koululaislipunmyyntikiertueita varten.
Opinnäytetyössä käsitellään lähdekirjallisuuden avulla tapahtuman markkinointia ja asiakassegmentoinnin tärkeyttä. Salpausselän kisoilla on monta kohderyhmää, jotka ovat kaikki erilaisia kuluttuja. Siksi on tärkeää huomioida heidän olemassa olonsa muissakin toiminnoissa kuin vain sisäänpääsylippujen hinnoissa.