Nuorten ateriapalvelujen tuotelaatu : toteutuksen vaatimukset ja ruokailevan asiakkaan näkemykset ateriapalvelujen kehityksen suuntimina
Kurki, Sirpa (2013)
Kurki, Sirpa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421215
Tiivistelmä
Julkishallinnolle tuotetut nuorten ateriapalvelut kilpailutetaan julkisen hankintalain (Hankintalaki; 348/2007) ja sen nojalla annetun asetuksen(hankinta-asetus; 614/2007)mukaisesti. Ateriapalveluja hankkiva taho määrittelee tarjouspyyntöön ateriapalveluja kilpailutettaessa tuotelaatukriteerit, jotka määrittelevät ateriansisältöä, ravitsemuslaatua ja muita aterian kokonaislaatuun vaikuttavia tekijöitä. Laatukriteerit voivat olla tarjouspyyntöjen ver-tailussa ehdottomina laatuvaatimuksina pisteytettynä tai vertailuperusteena voi olla pelkästään tarjouksen ko-konaishinta. Julkishallinnon tarjoamat ateriapalvelut vaikuttavat merkittävästi ruokapalveluita käyttävien tervey-teen ja hyvinvointiin. Määritelty laatutaso vaikuttaa ruokailjoiden tyytyväisyyteen ja sen avulla voidaan opastaa nuoria ruokailijoita terveellisiin ruokavalintoihin myös vapaa-ajalla ja myöhemmissä elämänvaiheissa. Nuorten ateriapalvelujen laatutasoa määritellään ja kuvataan valtion ravitsemusneuvottelunnan laatimissa ravitsemussuosituksissa, kouluruokailusuosituksissa ja korkekouluruokailusuosituksissa. Ateriapalveluja tuottavat yritykset sitoutuvat noudattamaan ateriapalvelutilaajan kanssa sovittuja laatukriteerejä. Tuotelaatuvaatimuksia tulee lisäksi yrityksen laatujärjestelmien- ja sertifikaatien kautta sekä yrityksen strategiasta. Tuotelaatutoiveita seurataan asiakastyytyväisyysmittausten avulla ja muuttuvia asiakastarpeita voidaan ennakoida tulevaisuusennusteiden ja kuluttajatutkimusten avulla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten erilaiset tuotelaatuvaatimukset näkyvät nuorten ateriapalvelujen kilpailutuksissa, miten ne huomioidaan ateriapalvelujen tuottamisessa ja miten kiinnostuneita ruokailijat ovat niistä. Tutkimusaineiston empiirinen osa kerättiin kyselytutkimuksena kuopiolaisilta 16 – 24 vuotiailta nuorilta ja haastattelemalla kuopiolaisille nuorille ateriapalveluja tuottavien yritysten edustajia. Tämän tutkimuksen perusteella nuorten ateriapalvelujen kilpailutuksissa on valintakriteereihin sisällytettynä hyvin ravitsemuslaatu, mutta vaihtelevasti muita tuotelaatuun vaikuttavia tekijöitä. Myös ateriapalveluja tuottavat tahot huomioivat toiminnassaan hyvin ravitsemuslaadun sekä vaihtelevasti muita tuotelaatuun vaikuttavia tekijöitä, mutta tuotelaadusta tiedottaminen asiakkaille voisi olla aktiivisempaa. Ruokailijat ovat kiinnostuneita aterian terevellisyydestä, turvallisuudesta ja suomalaisuudesta. Aterian tuotelaatutekijöistä ruokailijoille tärkein on maku, mutta myös aterian terveellisyys ja sen ammattitaidolla, ravintolan omin reseptein valmistamista arvostetaan. Maksuvalmiuden perusteella arvostetaan suomalaisia ja paikallisia tuotteita. Ekologisuus ja eettisyys kiinnostavat osaa ruokailijoista ja ne ovat tärkeitä erityisesti kasvisruokailijoille. Ateria valikoimiin toivotaan enemmän perinteisiä kotiruokia. Aterian laadusta ei anneta aina palautetta, vaikka siihen ei oltaisi tyytyväisiä. Ateriapalveluja tarjoavissa yrityksissä ollaan hyvin tietoisia asiakastoiveiden suunnasta. Erilaisia kampanjoita aterian ekologisuudesta ja eettisyydestä voisi järjestää useammin yhteistyössä tilaavan asiakkaan ja ruokailijoiden kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten erilaiset tuotelaatuvaatimukset näkyvät nuorten ateriapalvelujen kilpailutuksissa, miten ne huomioidaan ateriapalvelujen tuottamisessa ja miten kiinnostuneita ruokailijat ovat niistä. Tutkimusaineiston empiirinen osa kerättiin kyselytutkimuksena kuopiolaisilta 16 – 24 vuotiailta nuorilta ja haastattelemalla kuopiolaisille nuorille ateriapalveluja tuottavien yritysten edustajia. Tämän tutkimuksen perusteella nuorten ateriapalvelujen kilpailutuksissa on valintakriteereihin sisällytettynä hyvin ravitsemuslaatu, mutta vaihtelevasti muita tuotelaatuun vaikuttavia tekijöitä. Myös ateriapalveluja tuottavat tahot huomioivat toiminnassaan hyvin ravitsemuslaadun sekä vaihtelevasti muita tuotelaatuun vaikuttavia tekijöitä, mutta tuotelaadusta tiedottaminen asiakkaille voisi olla aktiivisempaa. Ruokailijat ovat kiinnostuneita aterian terevellisyydestä, turvallisuudesta ja suomalaisuudesta. Aterian tuotelaatutekijöistä ruokailijoille tärkein on maku, mutta myös aterian terveellisyys ja sen ammattitaidolla, ravintolan omin reseptein valmistamista arvostetaan. Maksuvalmiuden perusteella arvostetaan suomalaisia ja paikallisia tuotteita. Ekologisuus ja eettisyys kiinnostavat osaa ruokailijoista ja ne ovat tärkeitä erityisesti kasvisruokailijoille. Ateria valikoimiin toivotaan enemmän perinteisiä kotiruokia. Aterian laadusta ei anneta aina palautetta, vaikka siihen ei oltaisi tyytyväisiä. Ateriapalveluja tarjoavissa yrityksissä ollaan hyvin tietoisia asiakastoiveiden suunnasta. Erilaisia kampanjoita aterian ekologisuudesta ja eettisyydestä voisi järjestää useammin yhteistyössä tilaavan asiakkaan ja ruokailijoiden kanssa.