Ohjaajantyöni murroksessa : ohjaajavetoisesta ryhmäpainotteiseen työskentelyyn
Tirri, Timo (2013)
Tirri, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621321
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii niitä muutoksia, joita jouduin työskentelytapoihini tekemään tä-män opinnäytetyön esimerkkiproduktioita työstettäessä. Arvostamani vanha sanonta ”teat-teri on demokraattisesti johdettu diktatuuri” ei tarkoita, että kommunikointini näyttelijöiden kanssa olisi pelkästään yksipuolista tai että näyttelijät toimisivat pelkkinä toteuttajina. Minä uskon vahvasti molemminpuoliseen kunnioittamiseen ja sen kautta syntyvään vuorovaiku-tukseen ja luottamukseen. Kysymys on ennemmin päätöksenteosta.
Ohjaajan rooliin kuuluu hallita kokonaisuuksia. Tutkin muutosta vuonna 2010 Vihdin Teat-terissa toteutetun Piirileikki-rikos-dekkari-interaktion sekä vuonna 2011 Vantaan Näyttä-möllä toteutetun komediallisen Karaoke-interaktion kautta.
Molemmat produktiot toteutettiin forum-teatterin keinoja voimakkaasti soveltaen. Työsken-telyssä käytettiin muun muassa forum-teatterista tuttua ”kuuma tuoli”-harjoitetta roolin hen-kilökuvan selkeyttämiseen.
Molempien produktioiden tekstin tuottamiseen käytettiin yhteisöllistä Noodi-käsikirjoitusalustaa. Pääpaino opinnäytetyössä on lähinnä rikos-dekkari Piirileikin produkti-on etenemässä. Karaoke tuo lisäarvoa ainoastaan suuntautumalla komedialliseen interak-tioon. Kummassakin produktiossa illan lopputuloksen määritteli äänestyksien kautta katso-ja.
Työn tavoite on tutkia ohjaajuuttani sekä päätöksentekoa työskentelyn sisällä. Mitään fak-tuaalista tai yhteen totuuteen alistuvaa muuttumisesta en löytänyt. Ohjaustapahtuma on aina ohjaustapahtuma. Samat lainalaisuudet pätevät oli kyseessä sitten ohjaajavetoinen tai ryhmälähtöinen työskentely. Päätöksenteko lankeaa aina jollekulle ja siksi allekirjoitan edelleen alussa esiintyneen johtolauseen.
Suurin muutos työskentelytavassani tapahtui harjoituskäytännössä ja sen sisällössä lisäten pyrkimystäni vastaisuudessakin jakaa päätöksentekoa ryhmälle.
Ohjaajan rooliin kuuluu hallita kokonaisuuksia. Tutkin muutosta vuonna 2010 Vihdin Teat-terissa toteutetun Piirileikki-rikos-dekkari-interaktion sekä vuonna 2011 Vantaan Näyttä-möllä toteutetun komediallisen Karaoke-interaktion kautta.
Molemmat produktiot toteutettiin forum-teatterin keinoja voimakkaasti soveltaen. Työsken-telyssä käytettiin muun muassa forum-teatterista tuttua ”kuuma tuoli”-harjoitetta roolin hen-kilökuvan selkeyttämiseen.
Molempien produktioiden tekstin tuottamiseen käytettiin yhteisöllistä Noodi-käsikirjoitusalustaa. Pääpaino opinnäytetyössä on lähinnä rikos-dekkari Piirileikin produkti-on etenemässä. Karaoke tuo lisäarvoa ainoastaan suuntautumalla komedialliseen interak-tioon. Kummassakin produktiossa illan lopputuloksen määritteli äänestyksien kautta katso-ja.
Työn tavoite on tutkia ohjaajuuttani sekä päätöksentekoa työskentelyn sisällä. Mitään fak-tuaalista tai yhteen totuuteen alistuvaa muuttumisesta en löytänyt. Ohjaustapahtuma on aina ohjaustapahtuma. Samat lainalaisuudet pätevät oli kyseessä sitten ohjaajavetoinen tai ryhmälähtöinen työskentely. Päätöksenteko lankeaa aina jollekulle ja siksi allekirjoitan edelleen alussa esiintyneen johtolauseen.
Suurin muutos työskentelytavassani tapahtui harjoituskäytännössä ja sen sisällössä lisäten pyrkimystäni vastaisuudessakin jakaa päätöksentekoa ryhmälle.