Seksuaalisuuden teemapäivä rippikouluikäisille
Hakkarainen, Marika; Huusko, Anniina; Ingervo, Anni; Kotimäki, Matleena (2009)
Hakkarainen, Marika
Huusko, Anniina
Ingervo, Anni
Kotimäki, Matleena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001151287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001151287
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa teemapäivä nuorten
seksuaalisuudesta rippikoululaisille yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa.
Rippikoulu oli hyvä tilaisuus tavoittaa samanikäisiä nuoria osallistumaan
teemapäivään.
Teemapäivä koostui neljästä aihealueesta, jotka olivat: seurustelu ja tunteet,
seksuaalisuus ja seksi, ehkäisy sekä sukupuolitaudit. Jokaisen aihealueen sisältö ja
teemapäivän ohjaustuokio oli koostettu erityisesti nuoria ja heidän tarpeitaan
ajatellen. Opinnäytetyö sisältää myös nuorisotyötekijöille laaditun
ohjausmateriaalikansion, jonka avulla nuorisotyöntekijät voivat jatkossa ohjata
seksuaalisuuden teemapäivän itse. Ohjausmateriaalikansio toimii myös työn
teoriapohjana.
Teemapäivästä kerättiin palautetta nuorilta ja rippikoulua ohjanneilta seurakunnan
työntekijöiltä. Vaikka nuorilla oli ennestään tietämystä käsitellyistä aihealueista,
suurin osa osallistuneista koki saaneensa uutta tietoa tai syventäneensä aiemmin
opittua.
Seurakunta voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia ja ohjausmateriaalikansiota
kehittäessään rippikoulujen seksuaalikasvatusta. Jatkokehitysmahdollisuus
opinnäytetyölle olisi laajentaa samanlaisen teemapäivän toteutus myös muihin
toimintoihin tai harrastuksiin, joissa kokoontuu samanikäisiä nuoria.
seksuaalisuudesta rippikoululaisille yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa.
Rippikoulu oli hyvä tilaisuus tavoittaa samanikäisiä nuoria osallistumaan
teemapäivään.
Teemapäivä koostui neljästä aihealueesta, jotka olivat: seurustelu ja tunteet,
seksuaalisuus ja seksi, ehkäisy sekä sukupuolitaudit. Jokaisen aihealueen sisältö ja
teemapäivän ohjaustuokio oli koostettu erityisesti nuoria ja heidän tarpeitaan
ajatellen. Opinnäytetyö sisältää myös nuorisotyötekijöille laaditun
ohjausmateriaalikansion, jonka avulla nuorisotyöntekijät voivat jatkossa ohjata
seksuaalisuuden teemapäivän itse. Ohjausmateriaalikansio toimii myös työn
teoriapohjana.
Teemapäivästä kerättiin palautetta nuorilta ja rippikoulua ohjanneilta seurakunnan
työntekijöiltä. Vaikka nuorilla oli ennestään tietämystä käsitellyistä aihealueista,
suurin osa osallistuneista koki saaneensa uutta tietoa tai syventäneensä aiemmin
opittua.
Seurakunta voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia ja ohjausmateriaalikansiota
kehittäessään rippikoulujen seksuaalikasvatusta. Jatkokehitysmahdollisuus
opinnäytetyölle olisi laajentaa samanlaisen teemapäivän toteutus myös muihin
toimintoihin tai harrastuksiin, joissa kokoontuu samanikäisiä nuoria.