Hiljaisen tiedon siirtäminen mentoroinnin mallin avulla
Pekkarinen, Anne (2013)
Pekkarinen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721554
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jyväskylän Kongressikeskukselle. Tutkimus tehtiin infon työyksikössä. Tutkimuksessa selvitettiin mentoroinnin mallin merkitystä hiljaisen tiedon siirtämisessä ja tukena uusiin työtehtäviin siirtyessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia miten mentoroinnin mallin hyödyntämistä voisi lisätä kohdeorganisaatiossa. Mentorointia tai hiljaisen tiedon siirtymistä ei ollut aiemmin tutkittu infossa. Tutkimus oli siis hyödyllinen työyksikölle. Infopisteessä tiedon siirtyminen on hyvin tärkeää ja uusia työntekijöitä koulutetaan työtehtäviinsä pääosin hyvin käytännönläheisesti mentoroinnin kaltaisen toiminnan avulla.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta käsitteli tutkimuksen taustoja läheisten teemojen kuten osaamisen kehittämisen, oppivan organisaation ja hiljaisen tiedon avulla. Empiirisessä osassa käsiteltiin infopisteen hiljaisen tiedon siirtymistä ja työssäoppimista mentoroinnin avulla. Tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut, koska ne tukivat yksityiskohtaisen tiedon keräämistä ja sopivat aiheen luonteen vuoksi tiedonkeruumenetelmäksi parhaiten.
Tutkimustuloksista selvisi, että hiljaisen tiedon siirtäminen ja työssä oppimisen tukeminen mentoroinnin avulla toimivat jo melko hyvin organisaatiossa. Kehittämiskohteiksi nousivat esille säännöllisempi palaveri-käytäntö, dokumentoinnin lisääminen ja tarkentaminen sekä info-oppaan selkiyttäminen. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatiossa voidaan pohtia valmiutta ja tarvetta siirtyä organisoidumman mentoroinnin mallin toteuttamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tietoperusta käsitteli tutkimuksen taustoja läheisten teemojen kuten osaamisen kehittämisen, oppivan organisaation ja hiljaisen tiedon avulla. Empiirisessä osassa käsiteltiin infopisteen hiljaisen tiedon siirtymistä ja työssäoppimista mentoroinnin avulla. Tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut, koska ne tukivat yksityiskohtaisen tiedon keräämistä ja sopivat aiheen luonteen vuoksi tiedonkeruumenetelmäksi parhaiten.
Tutkimustuloksista selvisi, että hiljaisen tiedon siirtäminen ja työssä oppimisen tukeminen mentoroinnin avulla toimivat jo melko hyvin organisaatiossa. Kehittämiskohteiksi nousivat esille säännöllisempi palaveri-käytäntö, dokumentoinnin lisääminen ja tarkentaminen sekä info-oppaan selkiyttäminen. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatiossa voidaan pohtia valmiutta ja tarvetta siirtyä organisoidumman mentoroinnin mallin toteuttamiseen.