Noutopäivällisen testaus palvelumuotoilun keinoin LounasBistro Paakkarissa
Raitio, Anne-Maria (2013)
Raitio, Anne-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721485
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli noutopäivällisen suunnittelun onnistumista ja tyytyväisyyttä palvelukokonaisuuteen LounasBistro Paakkarissa. Tavoitteena oli selvittää asiakkaan näkökulmasta onnistuneen palvelukokemuksen edellytykset uuden konseptin käyttöönotossa.
Noutopäivällisen suunnitteluun käytettiin palvelumuotoilun työkaluja ja perehdyttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kotiruoan merkitykseen. Kyseessä oli kvalitatiivinen toiminnallinen tutkimus. Asiakkaiden mielipiteitä kysyttiin järjestämällä toiminnallinen testipäivällinen, jonne kutsuttiin oletettavasti kohderyhmään kuuluvia kanta-asiakkaita noutamaan päivällistä kotiin ja arvioimaan palvelun sujuvuutta, ruoan laadukkuutta ja makua sekä kertomaan kehitysehdotuksia. Kantaasiakkaiden lisäksi päivällistarjoilua pyydettiin testaamaan toinen testiryhmä satunnaisia asiakkaita. Molempien ryhmien osallistujille annettiin päivällisen noudon yhteydessä teemahaastattelulomake, johon pyydettiin tutustumaan päivällistä nauttiessa. Testaajia osallistui yhteensä 15 henkilöä, joista seitsemän oli kutsuttuja kanta-asiakkaita ja kahdeksan satunnaisia asiakkaita. Kaikille osallistujille
järjestettiin yksilöllinen haastattelu, jossa mielipiteitä kysyttiin annetun lomakkeen avulla. Testipäivällisen aikana tutkija teki myös omia havaintoja palvelun sujuvuudesta.
Tulosten perusteella noutopäivällisen palvelukokemus oli erittäin positiivinen ja palvelun koettiin auttavan arkea. Myös päivällisen maku ja asiakaspalvelu saivat kiitosta. Ainoana kriittisenä havaintona pidettiin LounasBistro Paakkarin sijaintia, ja selvästi eriäviä mielipiteitä saatiin
päivällisen hinnoittelusta. Kaikki haastatteluun osallistuneet myönsivät palvelun vastaavan oman talouden tarpeita, ja eniten käyttöä noutopäivälliselle olisi loppuviikosta. Toiminnallisen työn ja toimintatutkimuksen ansiosta noutopäivällisestä saatiin olettamusten sijaan tarkkaa tietoa päivälliskonseptin menestysmahdollisuuksista.
Noutopäivällisen suunnitteluun käytettiin palvelumuotoilun työkaluja ja perehdyttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kotiruoan merkitykseen. Kyseessä oli kvalitatiivinen toiminnallinen tutkimus. Asiakkaiden mielipiteitä kysyttiin järjestämällä toiminnallinen testipäivällinen, jonne kutsuttiin oletettavasti kohderyhmään kuuluvia kanta-asiakkaita noutamaan päivällistä kotiin ja arvioimaan palvelun sujuvuutta, ruoan laadukkuutta ja makua sekä kertomaan kehitysehdotuksia. Kantaasiakkaiden lisäksi päivällistarjoilua pyydettiin testaamaan toinen testiryhmä satunnaisia asiakkaita. Molempien ryhmien osallistujille annettiin päivällisen noudon yhteydessä teemahaastattelulomake, johon pyydettiin tutustumaan päivällistä nauttiessa. Testaajia osallistui yhteensä 15 henkilöä, joista seitsemän oli kutsuttuja kanta-asiakkaita ja kahdeksan satunnaisia asiakkaita. Kaikille osallistujille
järjestettiin yksilöllinen haastattelu, jossa mielipiteitä kysyttiin annetun lomakkeen avulla. Testipäivällisen aikana tutkija teki myös omia havaintoja palvelun sujuvuudesta.
Tulosten perusteella noutopäivällisen palvelukokemus oli erittäin positiivinen ja palvelun koettiin auttavan arkea. Myös päivällisen maku ja asiakaspalvelu saivat kiitosta. Ainoana kriittisenä havaintona pidettiin LounasBistro Paakkarin sijaintia, ja selvästi eriäviä mielipiteitä saatiin
päivällisen hinnoittelusta. Kaikki haastatteluun osallistuneet myönsivät palvelun vastaavan oman talouden tarpeita, ja eniten käyttöä noutopäivälliselle olisi loppuviikosta. Toiminnallisen työn ja toimintatutkimuksen ansiosta noutopäivällisestä saatiin olettamusten sijaan tarkkaa tietoa päivälliskonseptin menestysmahdollisuuksista.