Snabblån och marknadsföring av dessa
Nord, Emilia (2013)
Nord, Emilia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721573
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att utreda unga vuxnas tankar och åsikter kring snabblån och dess marknadsföring. Detta lärdomsprov är indelat i en teoretisk del och en empirisk del. Den teoretiska delen behandlar snabblånen i sig, branschens utveckling, lagstiftningen, företag kring snabblån och slutligen unga vuxnas hushåll. Den empiriska delen har möjliggjorts genom att det har det har utförts en kvantitativ undersökning baserad på en enkätstudie som sänts ut till alla svenskspråkiga studeranden vid Vasa Yrkeshögskola och linjen för företagsekonomi. Resultatet visar att snabblån är relativt populära, var tionde respondent har utnyttjat denna tjänst. De som inte har erfarenhet av snabblån förhåller sig i allmänhet negativt till denna typ av lån. The purpose of this thesis is to clarify what young adults think about “payday loans” and the marketing of them. The thesis is divided into a theoretical and empirical part. In the theoretical you can read about the payday loans, the trades development, the legislation and about economy of young adults. The empirical part is based on a quantitative study that has been sent to all the Swedish-speaking students at Vaasan ammattikorkeakoulu – University of applied sciences and the degree programme företagsekomi. It appears that payday loans are relatively popular, every tenth respondent has used that type of service. In common, those who do not have experience of payday loans approach negatively to this type of loan.