Lasten median käytön kartoittamista ja leikkiin kannustamista Kiviniityn päiväkodin 4–5-vuotiaille
Huntus, Emmi (2013)
Huntus, Emmi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621430
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on projektiopinnäytetyö. Sen tavoitteena on kartoittaa lasten mediakäyttäytymistä sadutuksen avulla sekä kannustaa ja innostaa heitä leikkiin. Opinnäytetyö toteutettiin Kiviniityn päiväkodilla Kokkolassa. Kohderyhminä olivat päiväkodin Villiruusut ja Vanamot-ryhmien 4–5-vuotiaat lapset. Tarkoituksena oli herättää päiväkodin henkilöstöä ja vanhempia ajattelemaan ja pohtimaan sitä, kuinka tärkeä osa lapsen arkea leikki on.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui toukokuulle sekä elokuulle 2013. Toukokuussa järjestimme sadutustuokiot lasten median käytöstä ja heidän mielitekemisestään kotona. Elokuussa järjestimme viisi leikki-interventiota, joiden tavoitteena oli innostaa lapsia leikkiin. Keräsimme lapsilta palautteen suullisesti mieluisista leikeistä ja peleista jokaisen interventiokerran jälkeen. Päiväkodin työntekijä antoi kirjallisen palautteen interventioiden suunnittelusta ja toteutuksesta sekä ryhmänohjaustaidoistamme. Marraskuussa 2013 lähetimme tiedotteen lasten vanhemmille lasten kertomuksista heidän median käytöstään sekä havainnoistamme leikki-interventioissa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli myös saada vanhemmat kiinnittämään enemmän huomiota siihen, kuinka heidän lapsensa viettävät aikaa. Sen lisäksi meistä olisi tärkeää, että hekin tukisivat ja kannustaisivat lapsiaan leikkiin entistä enemmän.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui toukokuulle sekä elokuulle 2013. Toukokuussa järjestimme sadutustuokiot lasten median käytöstä ja heidän mielitekemisestään kotona. Elokuussa järjestimme viisi leikki-interventiota, joiden tavoitteena oli innostaa lapsia leikkiin. Keräsimme lapsilta palautteen suullisesti mieluisista leikeistä ja peleista jokaisen interventiokerran jälkeen. Päiväkodin työntekijä antoi kirjallisen palautteen interventioiden suunnittelusta ja toteutuksesta sekä ryhmänohjaustaidoistamme. Marraskuussa 2013 lähetimme tiedotteen lasten vanhemmille lasten kertomuksista heidän median käytöstään sekä havainnoistamme leikki-interventioissa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli myös saada vanhemmat kiinnittämään enemmän huomiota siihen, kuinka heidän lapsensa viettävät aikaa. Sen lisäksi meistä olisi tärkeää, että hekin tukisivat ja kannustaisivat lapsiaan leikkiin entistä enemmän.