Kuluttajakäyttäytyminen viinin valinnassa : Case Ravintolamestarit Oy
Heikura, Kimmo; Koto, Anna-Kaisa (2013)
Heikura, Kimmo
Koto, Anna-Kaisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721604
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytyminen ja sen ymmärtäminen on tärkeää ravintolatoiminnassa. Suomalainen viinikulttuuri on murrosvaiheessa, ja tämä näkyy ravintoloiden viinilistojen monipuolistumisena. Nykyään kuluttajille on tarjolla enemmän erilaisia viinejä niin ravintoloissa ja vähittäismyynnissä. Viinikulttuurin muutokseen ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneet muutokset sekä yhteiskunnallinen suhtautuminen alkoholiin.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä ravintolassa. Tutkimus toteutettiin kesällä 2013 asiakaskyselynä Ravintolamestarit Oy:n kahdessa ravintolassa Kuopiossa. Lisäksi viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä selvitettiin kyselyssä yleisesti kun asiakas tekee valintoja vapaa-ajalla sekä ravintolaympäristön ulkopuolella vähittäismyynnissä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä, ja antamaan näin hyödyllistä tietoa, jota ravintolat voivat käyttää viinin myynnin edistämisessä. Asiakaskyselyä tukee työn teoreettinen viitekehys kuluttajakäyttäytymisestä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Lisäksi opinnäytetyön teoria tuo esille erilaisia tutkimuksia viinin kulutuksesta. Asiakaskyselyn tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, ja sen avulla toteutettiin myös tuloksia havainnollistavat graafiset taulukot. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 162 kappaletta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa vastauksia voidaan pitää suuntaa-antavina.
Suomessa viinikulttuuri on kehittynyt keskieurooppalaisempaan suuntaan. Tämän tutkimuksen myötä saatiin kartoitettua niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat viinin valintaan ravintolassa sekä yleisesti esimerkiksi vähittäismyynnissä. Tuloksista käy ilmi, että henkilökunnan ammattitaitoinen viinin esittely ja suosittelu sekä ruoka olivat tärkeimmiksi koettuja tekijöitä niin ravintolassa sekä yleisesti viiniä valittaessa.
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä ravintolassa. Tutkimus toteutettiin kesällä 2013 asiakaskyselynä Ravintolamestarit Oy:n kahdessa ravintolassa Kuopiossa. Lisäksi viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä selvitettiin kyselyssä yleisesti kun asiakas tekee valintoja vapaa-ajalla sekä ravintolaympäristön ulkopuolella vähittäismyynnissä. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään viinin valintaan vaikuttavia tekijöitä, ja antamaan näin hyödyllistä tietoa, jota ravintolat voivat käyttää viinin myynnin edistämisessä. Asiakaskyselyä tukee työn teoreettinen viitekehys kuluttajakäyttäytymisestä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Lisäksi opinnäytetyön teoria tuo esille erilaisia tutkimuksia viinin kulutuksesta. Asiakaskyselyn tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla, ja sen avulla toteutettiin myös tuloksia havainnollistavat graafiset taulukot. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 162 kappaletta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa vastauksia voidaan pitää suuntaa-antavina.
Suomessa viinikulttuuri on kehittynyt keskieurooppalaisempaan suuntaan. Tämän tutkimuksen myötä saatiin kartoitettua niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat viinin valintaan ravintolassa sekä yleisesti esimerkiksi vähittäismyynnissä. Tuloksista käy ilmi, että henkilökunnan ammattitaitoinen viinin esittely ja suosittelu sekä ruoka olivat tärkeimmiksi koettuja tekijöitä niin ravintolassa sekä yleisesti viiniä valittaessa.