Kosmetiikan mainonnan eettisyys ja vastuullisuus
Hämäläinen, Saija (2013)
Hämäläinen, Saija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721570
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee eettisyyttä ja vastuullisuutta kosmetiikan mainonnassa. Mainontaan törmää kaikkialla ja siltä on mahdotonta välttyä. Koska olemme alttiita mainonnalle, on hyvä tarkastella sitä kriittisesti. Erityisesti kosmetiikan mainonta koetaan usein harhaanjohtavaksi ja liioittelevaksi.
Opinnäytetyöraportti koostuu johdannosta, teoriaosuudesta sekä pohdinnasta. Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Pääpaino oli internet-lähteissä niiden tuoreuden vuoksi.
Mainosten luomat mielikuvat voivat johtaa kuluttajaa harhaan. Erityisesti kosmetiikan mainontaa on suomittu sen harhaanjohtavuuden vuoksi. Vaikka kosmetiikkayhtiöitä on toistuvasti huomautettu ja sakotettu harhaanjohtavasta mainonnasta, sitä esiintyy edelleen. Tutkimus osoitti, että vaikka mainostajat ovat vastuussa eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävästä mainonnasta, myös kuluttajalla on vastuunsa. Kuluttajan täytyy tarkastella mainosta kriittisesti ja ymmärtää mainoksen taustalla vaikuttavat motiivit. Tutkimus osoitti myös, että kuvankäsittely on niin olennainen osa tämän päivän mainontaa, että suuria muutoksia tuskin on nähtävissä lähitulevaisuudessa.
Kauniit kuvat vetoavat kuluttajiin ja liian totuudenmukaiset ja aidot kuvat voitaisiin kokea jopa rumiksi ja luotaantyöntäviksi. Jos kuvankäsittely kosmetiikan mainonnan piirissä kiellettäisiin, olisi johdonmukaista tarkastella muitakin mainonnan alueita joilla kuvankäsittely ja harhaanjohtavat kuvat ovat yleisiä.
Opinnäytetyöraportti koostuu johdannosta, teoriaosuudesta sekä pohdinnasta. Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Pääpaino oli internet-lähteissä niiden tuoreuden vuoksi.
Mainosten luomat mielikuvat voivat johtaa kuluttajaa harhaan. Erityisesti kosmetiikan mainontaa on suomittu sen harhaanjohtavuuden vuoksi. Vaikka kosmetiikkayhtiöitä on toistuvasti huomautettu ja sakotettu harhaanjohtavasta mainonnasta, sitä esiintyy edelleen. Tutkimus osoitti, että vaikka mainostajat ovat vastuussa eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävästä mainonnasta, myös kuluttajalla on vastuunsa. Kuluttajan täytyy tarkastella mainosta kriittisesti ja ymmärtää mainoksen taustalla vaikuttavat motiivit. Tutkimus osoitti myös, että kuvankäsittely on niin olennainen osa tämän päivän mainontaa, että suuria muutoksia tuskin on nähtävissä lähitulevaisuudessa.
Kauniit kuvat vetoavat kuluttajiin ja liian totuudenmukaiset ja aidot kuvat voitaisiin kokea jopa rumiksi ja luotaantyöntäviksi. Jos kuvankäsittely kosmetiikan mainonnan piirissä kiellettäisiin, olisi johdonmukaista tarkastella muitakin mainonnan alueita joilla kuvankäsittely ja harhaanjohtavat kuvat ovat yleisiä.