KIINTEISTÖNVÄLITYSTOIMINNAN KYSYNNÄN ENNAKOINTI JYVÄSKYLÄN ALUEELLA : CASE: OVV ASUNTOPALVELUT JYVÄSKYLÄ
Oksanen, Veli-Pekka (2013)
Oksanen, Veli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721516
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana oli OVV Asuntopalveluiden Jyväskylän toimipiste. Työn tärkeimpänä tehtävänä oli ennakoida, kuinka paljon Jyväskylän alueella olisi kysyntää, mikäli toimeksiantaja päättäisi laajentaa liiketoimintaansa kiinteistönvälitystoimintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on olla toimeksiantajan päätöksenteon apuvälineenä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin kyselylomaketutkimuksen avulla toimeksiantajan nykyisiltä asiakkailta ja markkina-analyysi tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntäen sekundaaridataa. Tutkimuksessa hyödynnettiin markkinointi- ja markkinatutkimuksen sekä kysynnän analysoinnin teoriaa.
Kyselylomaketutkimus toteutettiin Internet-kyselynä Sphinx Survey -ohjelmiston avulla. Kyselystä tiedotettiin kirjeitse vuokranantaja-asiakkaille, jotka olivat tehneet vuokrasopimuksen toimeksiantajan kautta viimeisen viiden vuoden aikana. Niille asiakkaille, joilla oli sähköpostiosoite yrityksen tietokannassa, tiedotettiin kyselystä myös sähköpostitse. Kyselyn vastausprosentti oli 23 %.
Kyselylomaketutkimuksen ja sekundaaritutkimuksen tietoja yhdistelemällä saatiin laskettua toimeksiantajalle kolmen seuraavan vuoden suuntaa-antava markkinapotentiaali nykyisten asiakkaiden keskuudesta. Lisäksi arvioitiin kiinteistönvälitysalan tulevaa kehitystä ja kysyntään vaikuttavia tekijöitä, kuten yleisiä - ja alueellisia markkinatekijöitä sekä Jyväskylässä toimivien kilpailijoiden markkinaosuuksia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Jyväskylän alueella ei ole nähtävissä suurta muutosta kiinteistönvälityspalvelujen kysynnässä. Kyselyyn vastanneista yli puolet valitsisi toimeksiantajan välittäjäksi, mikäli joutuisi myymään asunnon tai kiinteistön.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin kyselylomaketutkimuksen avulla toimeksiantajan nykyisiltä asiakkailta ja markkina-analyysi tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntäen sekundaaridataa. Tutkimuksessa hyödynnettiin markkinointi- ja markkinatutkimuksen sekä kysynnän analysoinnin teoriaa.
Kyselylomaketutkimus toteutettiin Internet-kyselynä Sphinx Survey -ohjelmiston avulla. Kyselystä tiedotettiin kirjeitse vuokranantaja-asiakkaille, jotka olivat tehneet vuokrasopimuksen toimeksiantajan kautta viimeisen viiden vuoden aikana. Niille asiakkaille, joilla oli sähköpostiosoite yrityksen tietokannassa, tiedotettiin kyselystä myös sähköpostitse. Kyselyn vastausprosentti oli 23 %.
Kyselylomaketutkimuksen ja sekundaaritutkimuksen tietoja yhdistelemällä saatiin laskettua toimeksiantajalle kolmen seuraavan vuoden suuntaa-antava markkinapotentiaali nykyisten asiakkaiden keskuudesta. Lisäksi arvioitiin kiinteistönvälitysalan tulevaa kehitystä ja kysyntään vaikuttavia tekijöitä, kuten yleisiä - ja alueellisia markkinatekijöitä sekä Jyväskylässä toimivien kilpailijoiden markkinaosuuksia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Jyväskylän alueella ei ole nähtävissä suurta muutosta kiinteistönvälityspalvelujen kysynnässä. Kyselyyn vastanneista yli puolet valitsisi toimeksiantajan välittäjäksi, mikäli joutuisi myymään asunnon tai kiinteistön.