EXPLOITING THE POTENTIAL OF DIGITAL MEDIA CHANNELS
Saikkonen, Riku (2013)
Saikkonen, Riku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621371
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli määritellä ne digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat jotka tavoittavat kohdeyleisön tehoikkaimmin ja kuinka näitä kanavia tulisi hyödyntää Solinterships OY:n toimesta.
Tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus ja tutkimusote on kvalitatiivinen. Teoriaosuus keskittyy digitaaliseen markkinointiin ja digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin. Pääteemana toimii keskeisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat kuten hakukonemarkkinointi, markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostimarkkinointi. Empiirinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella joka lähetettiin kolmelle ennalta määritetylle vastaajalle. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää vastaajien yleinen tietämys digitaaliseen markkinointiin liittyen, sekä selvittää kuinka heidän yrityksensä ovat hyödyntäneet digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia.
Tutkimus osoitti vastaajien pitävän digitaalista markkinointia tärkeänä niin nykypäivänä kuin tulevaisuudessakin. Digitaalisen markkinointiviestinnän kanavien hyödyntäminen riippuu yrityksen päätoimialasta mutta kaikki vastaajat totesivat hakukonemarkkinoinnin olevan tarkein kanava toimialasta riippumatta. Markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostimarkkinointi jakoivat mielipiteitä tärkeydellään. Tutkimus osoitti digitaalisen markkinoinnin tarjoavan positiivisia mahdollisuuksia yrityksille mutta myös mahdollisuuden epäonnistua ja saavuttaa huonoa mainetta.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että yritysten on ajateltava digitaalista markkinointia osana markkinointitoimenpiteitään. Houkuttelevat kotisivut sekä mahdollisimman suuri näkyvyys Googlen hakutuloksissa olivat vastaajien mukaan tärkeimmät menestykseen johtavat tekijät.
Tutkimusmenetelmä on tapaustutkimus ja tutkimusote on kvalitatiivinen. Teoriaosuus keskittyy digitaaliseen markkinointiin ja digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviin. Pääteemana toimii keskeisimmät digitaalisen markkinointiviestinnän kanavat kuten hakukonemarkkinointi, markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostimarkkinointi. Empiirinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella joka lähetettiin kolmelle ennalta määritetylle vastaajalle. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää vastaajien yleinen tietämys digitaaliseen markkinointiin liittyen, sekä selvittää kuinka heidän yrityksensä ovat hyödyntäneet digitaalisen markkinointiviestinnän kanavia.
Tutkimus osoitti vastaajien pitävän digitaalista markkinointia tärkeänä niin nykypäivänä kuin tulevaisuudessakin. Digitaalisen markkinointiviestinnän kanavien hyödyntäminen riippuu yrityksen päätoimialasta mutta kaikki vastaajat totesivat hakukonemarkkinoinnin olevan tarkein kanava toimialasta riippumatta. Markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostimarkkinointi jakoivat mielipiteitä tärkeydellään. Tutkimus osoitti digitaalisen markkinoinnin tarjoavan positiivisia mahdollisuuksia yrityksille mutta myös mahdollisuuden epäonnistua ja saavuttaa huonoa mainetta.
Johtopäätöksenä voimme todeta, että yritysten on ajateltava digitaalista markkinointia osana markkinointitoimenpiteitään. Houkuttelevat kotisivut sekä mahdollisimman suuri näkyvyys Googlen hakutuloksissa olivat vastaajien mukaan tärkeimmät menestykseen johtavat tekijät.