KUORMA-AUTOVALMISTAJAN STRATEGIAN TOTEUTUMINEN ASIAKKAIDEN KOKEMANA
Koponen, Jukka (2013)
Koponen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721615
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin MAN-strategia on toteutunut Oulun talousalueella. Tutkimuksen
teoriaosassa on selitetty eri kilpailustrategioita Porterin mukaan. Tutkimuksella etsittiin vastaukset kysymyksiin: minkälainen on jälkimarkkinoinnin laatu, kuinka kannattavaa MAN kuorma-auton omistaminen on, minkälainen on asiakaspalvelun kompetenssi palvella kohderyhmää ja miten strategian toteutumista voidaan mitata. Menetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista- ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Michael E. Porter esittää, että kilpailustrategioita ovat kustannusjohtajuus, differointi ja keskittyminen. Keskittymisstrategia jakaantuu kahteen eri vaihtoehtoon; kustannus-ja differointipainotteisiin strategioihin. Keskittymisstrategiassa toimitaan kapealla segmentillä, mutta laajassa segmentissä käytetään joko kustannusjohtajuus-
tai differointistrategioita. Tutkimuksella selvitetään, vastaako MAN-strategia asiakkaiden näkemystä ja kokemusta tuotteista sekä palveluista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksien perusteella päätellään, onko MAN-merkki onnistunut asiakaslupauksen täyttämisessä. Vuosien 2008-2012 välisenä aikana on ollut havaittavissa, että markkinaosuuden kehitys ei ole ollut MAN-merkin osalta nouseva Suomessa, jonka syynä on toimintaympäristössä tapahtuneiden muutoksien lisäksi asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden alhainen taso.
Tämä tutkimus on kuvaus todellisesta elämästä, ja tiedonkeruu menetelmän yksi osa oli asiakastyytyväisyystutkimukseen
pohjautuva haastattelu, joka on toteutettu kyselykaavakkeen avulla.
teoriaosassa on selitetty eri kilpailustrategioita Porterin mukaan. Tutkimuksella etsittiin vastaukset kysymyksiin: minkälainen on jälkimarkkinoinnin laatu, kuinka kannattavaa MAN kuorma-auton omistaminen on, minkälainen on asiakaspalvelun kompetenssi palvella kohderyhmää ja miten strategian toteutumista voidaan mitata. Menetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista eli laadullista- ja kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Michael E. Porter esittää, että kilpailustrategioita ovat kustannusjohtajuus, differointi ja keskittyminen. Keskittymisstrategia jakaantuu kahteen eri vaihtoehtoon; kustannus-ja differointipainotteisiin strategioihin. Keskittymisstrategiassa toimitaan kapealla segmentillä, mutta laajassa segmentissä käytetään joko kustannusjohtajuus-
tai differointistrategioita. Tutkimuksella selvitetään, vastaako MAN-strategia asiakkaiden näkemystä ja kokemusta tuotteista sekä palveluista. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksien perusteella päätellään, onko MAN-merkki onnistunut asiakaslupauksen täyttämisessä. Vuosien 2008-2012 välisenä aikana on ollut havaittavissa, että markkinaosuuden kehitys ei ole ollut MAN-merkin osalta nouseva Suomessa, jonka syynä on toimintaympäristössä tapahtuneiden muutoksien lisäksi asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden alhainen taso.
Tämä tutkimus on kuvaus todellisesta elämästä, ja tiedonkeruu menetelmän yksi osa oli asiakastyytyväisyystutkimukseen
pohjautuva haastattelu, joka on toteutettu kyselykaavakkeen avulla.