Henkilöstön osallistaminen brändiuudistukseen – Case: Messukeskus
Kuusirinne, Milla (2013)
Kuusirinne, Milla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821675
Tiivistelmä
Henkilöstön osallistaminen on keino henkilöstön sitouttamiseen ja motivoimiseen. Muutoksen tai uudistumisen onnistumiseksi henkilöstö täytyy saada innostumaan ja osallistumaan työn toteutukseen. Kun henkilöstö on itse saanut olla mukana heihin vaikuttavien asioiden suunnittelussa ja niitä koskevassa päätöksenteossa, he todennäköisemmin myös sitoutuvat tehtyihin päätöksiin ja toimivat muutosten puolestapuhujina.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka henkilöstö on kokenut brändiuudistusprosessiin osallistumisen. Tarkoituksena on tutkia, miten henkilöstö on kokenut kahdessa eri ryhmässä työskentelyn, miten he kokevat oman osallistumisensa merkityksen sekä kartoittaa, mitä hyötyjä, mahdollisuuksia ja haasteita henkilöstö näkee osallistamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta henkilöä, jotka olivat osallistuneet henkilöstöstä koostuvaan noin vuoden verran toimineeseen brändityöryhmään. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2013.
Tulosten mukaan henkilöstön osallistaminen on hyvä tapa toimia tilanteissa, joissa tietoa halutaan sekä kerätä organisaatiosta että levittää eri puolille organisaatiota. Eri puolilla organisaatiota on erilaista osaamista, joten on hyvä, jos henkilöstöä saadaan osallistumaan laajasti. Muutokset otettiin yrityksessä hyvin vastaan käytetyn toimintamallin vuoksi. Muutosvastarintaa ei tarvinnut pelätä, sillä brändityöryhmään osallistuneet henkilöt toimivat muutoksen jalkauttajina projektin aikana ja jälkeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka henkilöstö on kokenut brändiuudistusprosessiin osallistumisen. Tarkoituksena on tutkia, miten henkilöstö on kokenut kahdessa eri ryhmässä työskentelyn, miten he kokevat oman osallistumisensa merkityksen sekä kartoittaa, mitä hyötyjä, mahdollisuuksia ja haasteita henkilöstö näkee osallistamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta henkilöä, jotka olivat osallistuneet henkilöstöstä koostuvaan noin vuoden verran toimineeseen brändityöryhmään. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2013.
Tulosten mukaan henkilöstön osallistaminen on hyvä tapa toimia tilanteissa, joissa tietoa halutaan sekä kerätä organisaatiosta että levittää eri puolille organisaatiota. Eri puolilla organisaatiota on erilaista osaamista, joten on hyvä, jos henkilöstöä saadaan osallistumaan laajasti. Muutokset otettiin yrityksessä hyvin vastaan käytetyn toimintamallin vuoksi. Muutosvastarintaa ei tarvinnut pelätä, sillä brändityöryhmään osallistuneet henkilöt toimivat muutoksen jalkauttajina projektin aikana ja jälkeen.