Sampolankadun liikenteellinen toimivuustarkastelu
Henttonen, Anni (2013)
Henttonen, Anni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721622
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin Sampolankadun ympäristöön suunniteltujen maankäytön muutosten vaikutusta alueen liikenneverkon toimivuuteen. Työn aihe on lähtöisin Keravan keskustan kehittäminen -projektista, jossa esitettiin liityntäpysäköintipaikkojen määrän huomattavaa lisäämistä alueella. Työn toimeksiantajana toimi Keravan kaupunkitekniikka -liikelaitos.
Työssä tutkittiin nykyisen liikenneverkon toimivuuden lisäksi kolmen verkon parannusvaihtoehdon vaikutusta alueen liikenteelliseen toimivuuteen. Vaihtoehdot saatiin työn toimeksiantajalta. Työssä tutkittuja muutoksia on alueelle esitetty, mutta ne ovat jääneet toteutumatta. Osana työtä haluttiinkin selvittää, toimisiko joku esitetyistä vaihtoehdoista Sampolankadun ympäristön liikenteellistä toimivuutta lisäävänä ratkaisuna ajoneuvoliikenteen kasvaessa alueella.
Liikenteen toimivuutta tarkasteltiin simuloinnin avulla. Simuloinnit suori-tettiin Paramics-mikrosimulointiohjelmalla. Työn pohjatiedot saatiin työn toimeksiantajalta ja alueen tämänhetkiset liikennemäärät kartoitettiin toukokuun 2013 aikana suoritetuissa liikennelaskennoissa. Maankäytön muutosten vaikutus laskettuihin liikennemääriin arvioitiin Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa -julkaisun ja työn toimeksiantajalta saatujen tietojen perusteella.
Työn tuloksena selvisi, että alueen nykyinen liikenneverkko toimisi edelleen kohtalaisesti, jos liikenteen määrä alueella lisääntyisi työssä ennustetun mukaisesti. Tarkastelluista liikenneverkon muutosvaihtoehdoista parhaiten alueen liikenteellistä toimivuutta parantaisi Kytömaantien jatkaminen suoraan Ahjontielle. Vaikka kaikki työssä huomioon otetut maankäytön muutokset eivät alueella toteutuisikaan, antaa työ silti hyvää pohjatietoa Sampolankadun alueen liikenteellisen toimivuuden kehittämisestä tulevia vuosikymmeniä silmälläpitäen.
Työssä tutkittiin nykyisen liikenneverkon toimivuuden lisäksi kolmen verkon parannusvaihtoehdon vaikutusta alueen liikenteelliseen toimivuuteen. Vaihtoehdot saatiin työn toimeksiantajalta. Työssä tutkittuja muutoksia on alueelle esitetty, mutta ne ovat jääneet toteutumatta. Osana työtä haluttiinkin selvittää, toimisiko joku esitetyistä vaihtoehdoista Sampolankadun ympäristön liikenteellistä toimivuutta lisäävänä ratkaisuna ajoneuvoliikenteen kasvaessa alueella.
Liikenteen toimivuutta tarkasteltiin simuloinnin avulla. Simuloinnit suori-tettiin Paramics-mikrosimulointiohjelmalla. Työn pohjatiedot saatiin työn toimeksiantajalta ja alueen tämänhetkiset liikennemäärät kartoitettiin toukokuun 2013 aikana suoritetuissa liikennelaskennoissa. Maankäytön muutosten vaikutus laskettuihin liikennemääriin arvioitiin Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa -julkaisun ja työn toimeksiantajalta saatujen tietojen perusteella.
Työn tuloksena selvisi, että alueen nykyinen liikenneverkko toimisi edelleen kohtalaisesti, jos liikenteen määrä alueella lisääntyisi työssä ennustetun mukaisesti. Tarkastelluista liikenneverkon muutosvaihtoehdoista parhaiten alueen liikenteellistä toimivuutta parantaisi Kytömaantien jatkaminen suoraan Ahjontielle. Vaikka kaikki työssä huomioon otetut maankäytön muutokset eivät alueella toteutuisikaan, antaa työ silti hyvää pohjatietoa Sampolankadun alueen liikenteellisen toimivuuden kehittämisestä tulevia vuosikymmeniä silmälläpitäen.