SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖ MERENKULUN KRIISIVIESTINNÄSSÄ SUOMALAISISSA VARUSTAMOISSA
Tuomala, Vesa (2013)
Tuomala, Vesa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median käyttöä ja sen merkitystä kriisiviestinnän, riskien ja maineenhallinnan osalta suomalaisissa varustamoissa.
Toinen tarkoitus oli selvittää, ovatko varustamot tietoisia, kiinnostuneita ja valmistautuneita sosiaalisen median käyttöön merenkulun kriisiviestinnässä ja millaisia verkkopalveluita suomalaiset varustamot tällä hetkellä käyttävät sosiaalisessa mediassa. Kolmantena tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin varustamot ymmärtävät sosiaalisen median vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja haasteet, sekä miten ne onnistuvat maineen- ja riskienhallinnassa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla varustamoiden viestinnästä vastaavaa henkilöä tai toimitusjohtajaa. Aineistoa varten käytiin haastattelemassa joko paikalla tai puhelimitse oikeaa henkilöä varustamoissa.
Saaduista vastauksista päätellen ainoastaan osa haastatelluista varustamoista on huomioinut sosiaalisen median merenkulun kriisiviestinnässään. Osa suomalaisista varustamoista pysyy edelleen kaikin keinoin poissa sosiaalisesta mediasta.
Toinen tarkoitus oli selvittää, ovatko varustamot tietoisia, kiinnostuneita ja valmistautuneita sosiaalisen median käyttöön merenkulun kriisiviestinnässä ja millaisia verkkopalveluita suomalaiset varustamot tällä hetkellä käyttävät sosiaalisessa mediassa. Kolmantena tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin varustamot ymmärtävät sosiaalisen median vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja haasteet, sekä miten ne onnistuvat maineen- ja riskienhallinnassa sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla varustamoiden viestinnästä vastaavaa henkilöä tai toimitusjohtajaa. Aineistoa varten käytiin haastattelemassa joko paikalla tai puhelimitse oikeaa henkilöä varustamoissa.
Saaduista vastauksista päätellen ainoastaan osa haastatelluista varustamoista on huomioinut sosiaalisen median merenkulun kriisiviestinnässään. Osa suomalaisista varustamoista pysyy edelleen kaikin keinoin poissa sosiaalisesta mediasta.