Intoa tiimiin! : Osuuskuntatoiminnan pitkäkestoinen kehittäminen
Väisänen, Katja; Ronkainen, Sari (2013)
Väisänen, Katja
Ronkainen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821710
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijaosuuskuntatoiminnan pitkäkestoista kehittämistä Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksella. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy.
Vuonna 2007 Savonniemen kampuksella otettiin käyttöön Intotiimi-oppimismalli liiketalouden ja matkailun opiskelijoille. Intotiimi-mallin kehittämiseksi hyödynnettiin Jyväskylän Tiimiakatemian ja Tampereen Proakatemian olemassa olevia malleja, Aivoteollista mallia ja arvopolkua. Ensimmäinen lukuvuosi Intotiimissä opiskellaan pienryhmissä, joista jokaisella on oma kummiyritys. Kummiyritykselle tehdään erilaisia projekteja ja sovelletaan siten luennoilla opittua teoriaa. Toisen lukuvuoden alussa halukkaat opiskelijat perustavat opiskelijaosuuskuntia, jotka alkavat harjoittaa liiketoimintaa oikeiden asiakkaiden kanssa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Webropol-kysely tehtiin vuosina 2007-2010 aloittaneille liiketalouden ja matkailun opiskelijoille. Kyselyn pohjalta tehtiin teemahaastattelu Intotiimin osuuskuntaopiskelijoille. Tämän jälkeen hyödynnettiin benchmarkingia haastattelemalla Tiimiakatemian käyneitä Monkey Business –yrittäjiä sekä Proakatemiassa opiskelevia osuuskuntaopiskelijoita.
Tutkimustuloksista selvisi, etteivät liiketalouden ja matkailun opiskelijat tienneet Intotiimi-mallista hakiessaan Savonniemen kampukselle. Suurin osa vastaajista ei ollut hakeutunut mukaan opiskelijaosuuskuntatoimintaan, koska ei ollut saanut siitä riittävästi tietoa. Tuloksissa korostui opiskelijoiden ja opettajien sekä osuuskuntien keskinäisen yhteistyön vähäisyys. Lisäksi Intotiimin markkinointia haluttiin kehittää ja koko oppimismallia selkeyttää. Benchmarking-haastatteluissa korostui, että opettajien ja opiskelijoiden on yhdessä luotava edellytykset kestävälle opiskelijaosuuskuntatoiminnalle.
Yhtenä jatkotutkimusideana on tutkia opettajien mietteitä opiskelijaosuuskuntatoiminnan kehittämisestä.
Vuonna 2007 Savonniemen kampuksella otettiin käyttöön Intotiimi-oppimismalli liiketalouden ja matkailun opiskelijoille. Intotiimi-mallin kehittämiseksi hyödynnettiin Jyväskylän Tiimiakatemian ja Tampereen Proakatemian olemassa olevia malleja, Aivoteollista mallia ja arvopolkua. Ensimmäinen lukuvuosi Intotiimissä opiskellaan pienryhmissä, joista jokaisella on oma kummiyritys. Kummiyritykselle tehdään erilaisia projekteja ja sovelletaan siten luennoilla opittua teoriaa. Toisen lukuvuoden alussa halukkaat opiskelijat perustavat opiskelijaosuuskuntia, jotka alkavat harjoittaa liiketoimintaa oikeiden asiakkaiden kanssa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Webropol-kysely tehtiin vuosina 2007-2010 aloittaneille liiketalouden ja matkailun opiskelijoille. Kyselyn pohjalta tehtiin teemahaastattelu Intotiimin osuuskuntaopiskelijoille. Tämän jälkeen hyödynnettiin benchmarkingia haastattelemalla Tiimiakatemian käyneitä Monkey Business –yrittäjiä sekä Proakatemiassa opiskelevia osuuskuntaopiskelijoita.
Tutkimustuloksista selvisi, etteivät liiketalouden ja matkailun opiskelijat tienneet Intotiimi-mallista hakiessaan Savonniemen kampukselle. Suurin osa vastaajista ei ollut hakeutunut mukaan opiskelijaosuuskuntatoimintaan, koska ei ollut saanut siitä riittävästi tietoa. Tuloksissa korostui opiskelijoiden ja opettajien sekä osuuskuntien keskinäisen yhteistyön vähäisyys. Lisäksi Intotiimin markkinointia haluttiin kehittää ja koko oppimismallia selkeyttää. Benchmarking-haastatteluissa korostui, että opettajien ja opiskelijoiden on yhdessä luotava edellytykset kestävälle opiskelijaosuuskuntatoiminnalle.
Yhtenä jatkotutkimusideana on tutkia opettajien mietteitä opiskelijaosuuskuntatoiminnan kehittämisestä.