Matkailupalveluiden markkinointi ulkomaalaisille asiakkaille internetissä : Kemi-Tornion matkailumarkkinointi
Aho, Maria (2013)
Aho, Maria
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Kemi-Tornion alueen matkailupalvelujen markkinointia ulkomaalaisille asiakkaille internetissä. Lisäksi selvitän miltä osin sivustoja olisi mahdollista kehittää.
Tutkimuksen aineistoa ovat tutkittavien kuntien viralliset englanninkieliset matkailun www-sivustot, sekä näiden sivustojen ylläpitämät ja niihin liittyvät sosiaalisen medi-an sivut. Tutkimusmenetelmänä käytän kvalitatiivista havainnoivaa ja vertailevaa tapaustutkimusta. Tutkittavana kohteena ovat Kemin ja Tornion viralliset julkisesti esillä olevat englanninkieliset matkailusivustot, joiden lisäksi tarkastelen vertailun vuoksi myös Rovaniemen vastaavia www-sivustoja.
Tiedonkeruumenetelmänä käytän havainnointia analysointityökalua apuna käyttäen. Analysointityökalun on koottu teoria-aineistosta, joka liittyy markkinointiin, inter-netmarkkinointiin, sivustojen sisältöön sekä sosiaaliseen mediaan.
Tutkimus osoitti, että Kemi-Tornion alueen matkailulla on paljon kehitettävää inter-netsivustoissaan. Www-sivustojen kehityskohtia löytyy tarjolla olevien sivustojen kieliversioiden määrässä, matkailukohteiden ja –palvelutuottajien tuomisessa keski-tetysti samalle sivustolle sekä Kemin ja Tornion matkailusivustojen keskinäisessä vuorovaikutteisuudessa. Näiden lisäksi www-sivustot kaipaavat kehittämistä matka-kohteista tarjottavien näytekappaleiden, asiakkaiden ja yrityksen välisen vuorovai-kutteisuuden, sivuston yleisen uskottavuuden, sivustorakenteen suunnittelun ja sisäl-lön esilletuomisen, sivustolla navigoinnin sekä käytetyn tekstityylin osalta.
Tutkimuksen aineistoa ovat tutkittavien kuntien viralliset englanninkieliset matkailun www-sivustot, sekä näiden sivustojen ylläpitämät ja niihin liittyvät sosiaalisen medi-an sivut. Tutkimusmenetelmänä käytän kvalitatiivista havainnoivaa ja vertailevaa tapaustutkimusta. Tutkittavana kohteena ovat Kemin ja Tornion viralliset julkisesti esillä olevat englanninkieliset matkailusivustot, joiden lisäksi tarkastelen vertailun vuoksi myös Rovaniemen vastaavia www-sivustoja.
Tiedonkeruumenetelmänä käytän havainnointia analysointityökalua apuna käyttäen. Analysointityökalun on koottu teoria-aineistosta, joka liittyy markkinointiin, inter-netmarkkinointiin, sivustojen sisältöön sekä sosiaaliseen mediaan.
Tutkimus osoitti, että Kemi-Tornion alueen matkailulla on paljon kehitettävää inter-netsivustoissaan. Www-sivustojen kehityskohtia löytyy tarjolla olevien sivustojen kieliversioiden määrässä, matkailukohteiden ja –palvelutuottajien tuomisessa keski-tetysti samalle sivustolle sekä Kemin ja Tornion matkailusivustojen keskinäisessä vuorovaikutteisuudessa. Näiden lisäksi www-sivustot kaipaavat kehittämistä matka-kohteista tarjottavien näytekappaleiden, asiakkaiden ja yrityksen välisen vuorovai-kutteisuuden, sivuston yleisen uskottavuuden, sivustorakenteen suunnittelun ja sisäl-lön esilletuomisen, sivustolla navigoinnin sekä käytetyn tekstityylin osalta.