Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
iPana-tietojärjestelmän ja RAFAELA-hoitoisuusluokituksen käyttöönotto ja toimivuus hoitohenkilökunnan kokemana
Rajala, Noora (2013)
Rajala, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä iPana-tietojärjestelmän ja RAFAELA-hoitoisuusluokituksen käyttöönotosta ja toimivuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda julki hoitohenkilökunnan kokemuksia ja näkemyksiä iPana-tietojärjestelmän ja RAFAELA-hoitoisuusluokituksen toimivuudesta, ongelmista ja kehityskohteista. Tavoitteena oli myös kartoittaa tietoa koulutuksen onnistumisesta ja lisäkoulutuksen tarpeesta.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen välineenä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jossa kysymykset olivat suljettuja ja väittämien muodossa. Vastausvaihtoehdot olivat likertin-asteikolla. Kyselyssä oli myös kaksi avointa kysymystä, joista toinen käsitteli iPana-tietojärjestelmää ja toinen RAFAELA-hoitoisuusluokitusta, antamassa mahdollisuuden vastaajille kertoa omin sanoin kokemuksia ohjelmista.
iPana-ohjelman käyttöönottoon ja alkuperehdytykseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta yli kolmasosa kaipasi myös lisäkoulutusta. Suurin osa koki saavansa tukea sitä tarvitessaan. Kysymykset iPana-ohjelman loogisuudesta ja selkeydestä jakoivat mielipiteitä. Vapaasti kirjoitettujen mielipiteiden perusteella keskeisimmiksi kehityskohteiksi iPana-ohjelmassa nousi ohjelman lääkitysosio ja ohjelman yksinkertaistaminen.
RAFAELA-hoitoisuusluokituksen käyttöönoton onnistuneisuus ja luokitusten ohjeiden selkeys jakoi myös mielipiteitä. Suurin osa vastaajista koki kuitenkin saavansa aina tukea sitä tarvitessaan. Suurin osa vastaajista koki, että hoitoisuusluokituksen kirjaamiseen käytettävää aikaa ei huomioida työajassa, mutta suurin osa koki kuitenkin sen aina ehtivänsä tekemään. Enemmistö vastaajista ei uskonut hoitoisuusluokituksen kirjaamisesta olevan konkreettista hyötyä.
Jatkotutkimusehdotuksiksi muodostui osastokohtainen kysely iPana-ohjelman kehittämiskohteista sekä kysely valtakunnallisesti kaikista iPana-ohjelmaa käyttävistä sairaaloista. Näin saataisiin kartoitettua iPana-ohjelman kehittämiskohteita kattavasti sitä käyttävältä henkilökunnalta itseltään.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen välineenä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, jossa kysymykset olivat suljettuja ja väittämien muodossa. Vastausvaihtoehdot olivat likertin-asteikolla. Kyselyssä oli myös kaksi avointa kysymystä, joista toinen käsitteli iPana-tietojärjestelmää ja toinen RAFAELA-hoitoisuusluokitusta, antamassa mahdollisuuden vastaajille kertoa omin sanoin kokemuksia ohjelmista.
iPana-ohjelman käyttöönottoon ja alkuperehdytykseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta yli kolmasosa kaipasi myös lisäkoulutusta. Suurin osa koki saavansa tukea sitä tarvitessaan. Kysymykset iPana-ohjelman loogisuudesta ja selkeydestä jakoivat mielipiteitä. Vapaasti kirjoitettujen mielipiteiden perusteella keskeisimmiksi kehityskohteiksi iPana-ohjelmassa nousi ohjelman lääkitysosio ja ohjelman yksinkertaistaminen.
RAFAELA-hoitoisuusluokituksen käyttöönoton onnistuneisuus ja luokitusten ohjeiden selkeys jakoi myös mielipiteitä. Suurin osa vastaajista koki kuitenkin saavansa aina tukea sitä tarvitessaan. Suurin osa vastaajista koki, että hoitoisuusluokituksen kirjaamiseen käytettävää aikaa ei huomioida työajassa, mutta suurin osa koki kuitenkin sen aina ehtivänsä tekemään. Enemmistö vastaajista ei uskonut hoitoisuusluokituksen kirjaamisesta olevan konkreettista hyötyä.
Jatkotutkimusehdotuksiksi muodostui osastokohtainen kysely iPana-ohjelman kehittämiskohteista sekä kysely valtakunnallisesti kaikista iPana-ohjelmaa käyttävistä sairaaloista. Näin saataisiin kartoitettua iPana-ohjelman kehittämiskohteita kattavasti sitä käyttävältä henkilökunnalta itseltään.