MARKKINOINTISUUNNITELMA KESÄN MOOTTORIURHEILUTAPAHTUMIIN LEVIN ALPPITALOILLE
Peräkylä, Hannu; Torpo, Mika (2013)
Peräkylä, Hannu
Torpo, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821761
Tiivistelmä
Levi on muuttunut vuosien saatossa laskettelukeskuksesta monipuoliseksi ja ympärivuotiseksi
viihde‐elämyksiä tuottavaksi keskukseksi. Viime vuosina Levi on kasvattanut suosiotaan myös moottoriurheilutapahtumien
keskuksena ja Levillä järjestettiin 2013 elo‐ ja syyskuussa kaksi moottoriurheilutapahtumaa.
Opinnäytetyössä tutkittiin näiden moottoriurheilutapahtumien vetovoimaisuutta,
potentiaalia ja tulevaisuuden näkymiä tarkoituksena kehittää majoituspalveluja tarjoavalle Levin
Alppitaloille markkinointisuunnitelma hiljaisempien sesonkien ajalle.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvantitatiivista asiakastutkimusta, aiheeseen liittyvää
kirjallisuutta sekä työn kannalta keskeisten henkilöiden haastatteluja. Asiakaskysely toteutettiin
sähköpostitse Levin Alppitaloilla tapahtumien aikaan majoittuneille henkilöille. Haastattelut tehtiin
toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajalle ja markkinointivastaavalle, tapahtumien järjestäjäorganisaatioiden
edustajille sekä Levin Matkailun henkilökuntaan kuuluvalle edustajalle.
Tulokset osoittivat toisen tapahtuman järjestäjäorganisaation kanssa tehdyn yhteistyön vaikuttaneen
eniten kasvaneeseen myyntiin. Myös tehostettu markkinointiviestintä toi lisää asiakkaita. Tulosten
perusteella laadittiin Levin Alppitaloille oma markkinointisuunnitelma tapahtumia varten,
jota voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa tulevaisuuden vastaavissa tapahtumissa. Markkinointisuunnitelmassa
keskitytään tutkimusten perusteella tärkeimmiksi todettujen markkinointikeinojen
hyödyntämiseen. Suunnitelma sisältää strategian, operatiiviset toimenpiteet, kilpailutilanneanalyysin,
budjetoinnin ja markkinoinnin aikataulun.
Markkinointisuunnitelman tarkoitus on toimia markkinoinnin käsikirjana ja edistää Levin Alppitalojen
kilpailukykyä kyseisten tapahtumien aikana. Tavoitteena on, että suunnitelmasta käy ilmi tehokkaimmat
markkinointitoimenpiteet ja miten niitä voidaan käyttää hyödyksi.
viihde‐elämyksiä tuottavaksi keskukseksi. Viime vuosina Levi on kasvattanut suosiotaan myös moottoriurheilutapahtumien
keskuksena ja Levillä järjestettiin 2013 elo‐ ja syyskuussa kaksi moottoriurheilutapahtumaa.
Opinnäytetyössä tutkittiin näiden moottoriurheilutapahtumien vetovoimaisuutta,
potentiaalia ja tulevaisuuden näkymiä tarkoituksena kehittää majoituspalveluja tarjoavalle Levin
Alppitaloille markkinointisuunnitelma hiljaisempien sesonkien ajalle.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvantitatiivista asiakastutkimusta, aiheeseen liittyvää
kirjallisuutta sekä työn kannalta keskeisten henkilöiden haastatteluja. Asiakaskysely toteutettiin
sähköpostitse Levin Alppitaloilla tapahtumien aikaan majoittuneille henkilöille. Haastattelut tehtiin
toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajalle ja markkinointivastaavalle, tapahtumien järjestäjäorganisaatioiden
edustajille sekä Levin Matkailun henkilökuntaan kuuluvalle edustajalle.
Tulokset osoittivat toisen tapahtuman järjestäjäorganisaation kanssa tehdyn yhteistyön vaikuttaneen
eniten kasvaneeseen myyntiin. Myös tehostettu markkinointiviestintä toi lisää asiakkaita. Tulosten
perusteella laadittiin Levin Alppitaloille oma markkinointisuunnitelma tapahtumia varten,
jota voidaan mahdollisesti hyödyntää myös muissa tulevaisuuden vastaavissa tapahtumissa. Markkinointisuunnitelmassa
keskitytään tutkimusten perusteella tärkeimmiksi todettujen markkinointikeinojen
hyödyntämiseen. Suunnitelma sisältää strategian, operatiiviset toimenpiteet, kilpailutilanneanalyysin,
budjetoinnin ja markkinoinnin aikataulun.
Markkinointisuunnitelman tarkoitus on toimia markkinoinnin käsikirjana ja edistää Levin Alppitalojen
kilpailukykyä kyseisten tapahtumien aikana. Tavoitteena on, että suunnitelmasta käy ilmi tehokkaimmat
markkinointitoimenpiteet ja miten niitä voidaan käyttää hyödyksi.