MASTERING DISRUPTIVE INNOVATION : Troubleshooting for Finnish High-Tech Start-Ups
Majamäki, Liisa (2013)
Majamäki, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721639
Tiivistelmä
Mullistava innovaatio on viime vuosina saanut osakseen yhä enemmän huomiota maailmanlaajuisesti. Myös Suomessa sijoitusten kohdistaminen mullistaviin innovaatioihin on lisääntynyt. Vaikka mullistaviin innovaatioihin sijoittaminen on riskialtista, menestyneessä tapauksessa myös tuoton voi odottaa olevan huomattavasti merkittävämpi kuin vähittäisiin innovaatioihin sijoitettaessa. Huolimatta Suomen high-tech -suuntautumisesta ja runsaista sijoituksista tutkimukseen ja kehitykseen, maa ei ole kyennyt kasvattamaan monia start-up -yrityksiä kansainvälisiksi menestystarinoiksi. Koska lisääntyneet sijoitukset mullistaviin innovaatioihin tulevat todennäköisesti lisäämään high-tech start-up:ien mahdollisuuksia kunnostautua, tutkimuksen tavoite oli tunnistaa tärkeimmän haasteet, joita suomalaiset high-tech start-up:it kohtaavat tavoitellessaan mullistavia innovaatioita, ja tutkia, kuinka voittaa nuo haasteet menestyksekkäästi.
Tutkimustavoitteiden luonne huomioiden tutkimukseen valittiin kvalitatiivinen lähestymistapa. Christensenin mullistavan teknologian viittä periaatetta käytettiin pääasiallisena teoreettisena runkona. Aiheeseen syvälle pääsemiseksi suoritettiin monimenetelmäinen tapaustutkimus – dokumenttianalyysi ja haastattelu – ja asiantuntijahaastattelu. Tapausyritys on suomalainen start-up:ina aloittanut high-tech -yritys, joka on menestyksekkäästi kaupallistanut mullistavan innovaation. Asiantuntijahaastattelussa haastateltiin kokenutta suomalaista high-tech start-up:ien neuvonnasta vastaavaa ammattilaista.
Tulokset osoittavat, että tärkeimmät haasteet, joita suomalaiset high-tech start-up:it kohtaavat tavoitellessaan mullistavia innovaatioita, ovat markkinapotentiaalia sisältävien mullistavien innovaatioiden tunnistaminen, prosessin pituus ja riskialttius, riittävän rahoituksen saaminen liiketoiminnan alussa ja mullistavan innovaation markkinointi. Tutkimus paljasti myös, että haasteiden menestyksekäs voittaminen vaatii mm. toimialan kattavaa tuntemusta, mullistavien innovaatioiden ennalta-arvaamattoman luonteen ymmärrystä, kykyä arvioida kriittisesti, riskinsietokykyä, huolellisesti suunniteltua budjettia ja kasvuennusteita sekä konsulttipalveluiden käyttöä. Myös useita lisätutkimusehdotuksia löytyi, kuten varhaisen vaiheen rahoituksen ongelmat sijoittajien näkökulmasta, konsulttipalveluiden käyttöön liittyvät asiat sekä mullistavan innovaation ja kasvun välinen mahdollinen korrelaatio.
Tutkimustavoitteiden luonne huomioiden tutkimukseen valittiin kvalitatiivinen lähestymistapa. Christensenin mullistavan teknologian viittä periaatetta käytettiin pääasiallisena teoreettisena runkona. Aiheeseen syvälle pääsemiseksi suoritettiin monimenetelmäinen tapaustutkimus – dokumenttianalyysi ja haastattelu – ja asiantuntijahaastattelu. Tapausyritys on suomalainen start-up:ina aloittanut high-tech -yritys, joka on menestyksekkäästi kaupallistanut mullistavan innovaation. Asiantuntijahaastattelussa haastateltiin kokenutta suomalaista high-tech start-up:ien neuvonnasta vastaavaa ammattilaista.
Tulokset osoittavat, että tärkeimmät haasteet, joita suomalaiset high-tech start-up:it kohtaavat tavoitellessaan mullistavia innovaatioita, ovat markkinapotentiaalia sisältävien mullistavien innovaatioiden tunnistaminen, prosessin pituus ja riskialttius, riittävän rahoituksen saaminen liiketoiminnan alussa ja mullistavan innovaation markkinointi. Tutkimus paljasti myös, että haasteiden menestyksekäs voittaminen vaatii mm. toimialan kattavaa tuntemusta, mullistavien innovaatioiden ennalta-arvaamattoman luonteen ymmärrystä, kykyä arvioida kriittisesti, riskinsietokykyä, huolellisesti suunniteltua budjettia ja kasvuennusteita sekä konsulttipalveluiden käyttöä. Myös useita lisätutkimusehdotuksia löytyi, kuten varhaisen vaiheen rahoituksen ongelmat sijoittajien näkökulmasta, konsulttipalveluiden käyttöön liittyvät asiat sekä mullistavan innovaation ja kasvun välinen mahdollinen korrelaatio.