Koululaisen psykofyysisen toimintakyvyn arviointi : Arviointilomakkeen kehittäminen ja esitestaus
Kalaja, Säde (2013)
Kalaja, Säde
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa jyväskyläläisen erityiskoulun (Onerva Mäen koulu) fysiote-rapeutin ja fysioterapeuttiopiskelijoiden käyttämää koululaisen ryhdin ja fyysisen toimintakyvyn arviointiin tarkoitettua tutkimuslomaketta. Tavoitteena oli muokata lomaketta siten, että arvioinnissa tutkittaisiin oppilaan toimintakykyä aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Tarkoituksena oli sisällyttää lomakkeeseen fyysistä toimintakykyä mittaavien testien lisäksi myös psykofyysisen fysioterapian arviointimenetelmiä. Toisena työn tavoitteena oli esitestata lomakkeeseen valittuja psykofyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä koulun oppilailla ja esitestauksen perusteella muokata arviointilomaketta kohderyhmälle soveltuvaksi.
Arviointilomakkeen laadinnassa hyödynnettiin Berit Heir Bunkanin laatimaa voimavara-analyysiä (ROBE) sekä Gertrud Roxendalin kehittämää psykofyysisen toimintakyvyn mittaria (BAS). Näistä arviointimenetelmistä valittiin osioita, joita esitestattiin kohdekoulun oppilailla keväällä 2013. Esitestauksen perusteella laadittiin ensimmäinen versio arviointilomakkeesta, jota testattiin vielä tarkemmin yhdellä koulun oppilaista. Esitestauksen perustella arviointilomakkeeseen valittiin ne arviointi-menetelmät, jotka soveltuivat parhaiten koulun oppilaille, joilla on kieleen ja vuorovaikutukseen liittyviä vaikeuksia sekä motorisen oppimisen ongelmia.
Työn tuloksena syntyi Onerva Mäen koulun oppilaille suunniteltu arviointilomake, jonka avulla voidaan tutkia fyysisen toimintakyvyn lisäksi myös oppilaan psykofyysistä toimintakykyä. Vaikka mittari on ensisijaisesti laadittu tietyn erityiskoulun oppilaiden arviointiin, voidaan sitä hyödyntää myös yleisemmin lasten ja nuorten fysioterapeuttisessa tutkimisessa.
Arviointilomakkeen laadinnassa hyödynnettiin Berit Heir Bunkanin laatimaa voimavara-analyysiä (ROBE) sekä Gertrud Roxendalin kehittämää psykofyysisen toimintakyvyn mittaria (BAS). Näistä arviointimenetelmistä valittiin osioita, joita esitestattiin kohdekoulun oppilailla keväällä 2013. Esitestauksen perusteella laadittiin ensimmäinen versio arviointilomakkeesta, jota testattiin vielä tarkemmin yhdellä koulun oppilaista. Esitestauksen perustella arviointilomakkeeseen valittiin ne arviointi-menetelmät, jotka soveltuivat parhaiten koulun oppilaille, joilla on kieleen ja vuorovaikutukseen liittyviä vaikeuksia sekä motorisen oppimisen ongelmia.
Työn tuloksena syntyi Onerva Mäen koulun oppilaille suunniteltu arviointilomake, jonka avulla voidaan tutkia fyysisen toimintakyvyn lisäksi myös oppilaan psykofyysistä toimintakykyä. Vaikka mittari on ensisijaisesti laadittu tietyn erityiskoulun oppilaiden arviointiin, voidaan sitä hyödyntää myös yleisemmin lasten ja nuorten fysioterapeuttisessa tutkimisessa.