Skjortor för finsmakaren eller nummer tretton i dussinet? : Klädföretaget Schoffa – en fallstudie
Törnwall, Josefine; Broman, Björn (2013)
Törnwall, Josefine
Broman, Björn
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821798
Tiivistelmä
Vaateliike Schoffa Oy Ab on yksi tekijöistä vaate- ja asuste vähittäismyyntialalla. Yritys perustettiin vasta vuonna 2005 mutta on siitä huolimatta vakiintunut kotimaisilla markkinoilla. Yritys on onnistunut toimintansa kehittämisessä taloudellisesta taantumasta huolimatta. Schoffan johto ei tähän mennessä ole dokumentoinut ajatuksiaan tai tavoitteitansa eikä selvää kuvaa yrityksen konseptista tai erittelystä tästä syystä ole. Ensimmäinen askel tätä kohti on jo tapahtuneiden asioiden dokumentointi. Tämän opinnäytteen ongelma-alue on tutkia mitä yritys on tähän päivään mennessä tehnyt ja ottaa selvää miten Schoffa eroaa kilpailijoista, keskittyen tuotevalikoimaan ja asiakaspalveluun. Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta osasta: erittely, tuote, asiakaspalvelu. Valittu menetelmä tutkimuksessa on tapaustutkimus ja haastattelu. Opinnäytteemme tulos on selvitys yrityksen erittelystä verrattaen kilpailijoihin johdon näkökulmasta, painottaen tuotevalikoimaa ja asiakaspalvelua. Tuotevalikoima on kasvanut tasaiseen tahtiin yrityksen olemassaolon aikana, mutta pitänyt kiinni asioista jotka tekevät tuotteista ainutlaatuiset. Henkilöstön osaamisen ja muodista kiinnostuneisuuden takia Schoffan asiakaspalvelu on suuri vahvuus vaatetusalan kilpailussa.