Palkanlaskennan ulkoistaminen tilitoimistolle : uuden asiakkaan palkkatietojen siirto SR-Yritystilit Oy:lle
Saarinen, Lasse (2009)
Saarinen, Lasse
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä, haasteita uuden asiakkaan palkanlaskennan aloittamiseen liittyy palkanlaskijan näkökulmasta ja palkanlaskennan ulkoistamisen syyt yrittäjän näkökulmasta.
Teoriaosuudessa ensimmäiseksi käydään läpi palkkahallinto käsitteenä ja palkan määrityksen lähtökohdat sekä velvollisuudet palkkakirjanpidosta. Toiseksi määritellään käsite ulkoistaminen ja käsitellään ulkoistamisen hyödyt ja riskit. Lisäksi tarkastellaan tutkimuksia taloushallinnon ulkoistamisen yleisyydestä ja palkanlaskennan
ulkoistamisen kiinnostuksesta ja tyytyväisyydestä Suomessa.
Empiirisessä osassa käsitellään uuden palkanlaskenta-asiakkaan palkkatietojen siirtoprosessia case-yrityksen tietoon ja siinä ilmeneviä ongelmia. Siirtoprosessi kuvataan alkaen siitä, kun palkanlaskija ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä uuteen asiakkaaseen ja päättyen ensimmäiseen palkka-ajoon. Empiirisessä osassa otetaan myös selvää pk-yrittäjän syyt palkanlaskennan ulkoistamiseen. Aineistoa on saatu lomakehaastatteluin haastattelemalla palkanlaskijaa ja pk-yrittäjää. Tietoa on kerätty
myös havainnoiden palkanlaskijan työtä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palkkatietojen siirtoprosessissa tärkeää on sopia yhteyshenkilö, joka ehtii vastata palkanlaskijan kysymyksiin. Palkanlaskennan tietojen siirtoprosessissa esiintyvät ongelmat ovat pk-yrittäjän kiireellisyys ja tiedostamattomuus palkanlaskennan prosessin laajuudesta. Tutkimustulos osoitti
myös, että pk-yrittäjän tärkeimmät syyt ulkoistaa palkanlaskenta tilitoimistolle on osaaminen ja kustannustehokkuus.
Teoriaosuudessa ensimmäiseksi käydään läpi palkkahallinto käsitteenä ja palkan määrityksen lähtökohdat sekä velvollisuudet palkkakirjanpidosta. Toiseksi määritellään käsite ulkoistaminen ja käsitellään ulkoistamisen hyödyt ja riskit. Lisäksi tarkastellaan tutkimuksia taloushallinnon ulkoistamisen yleisyydestä ja palkanlaskennan
ulkoistamisen kiinnostuksesta ja tyytyväisyydestä Suomessa.
Empiirisessä osassa käsitellään uuden palkanlaskenta-asiakkaan palkkatietojen siirtoprosessia case-yrityksen tietoon ja siinä ilmeneviä ongelmia. Siirtoprosessi kuvataan alkaen siitä, kun palkanlaskija ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä uuteen asiakkaaseen ja päättyen ensimmäiseen palkka-ajoon. Empiirisessä osassa otetaan myös selvää pk-yrittäjän syyt palkanlaskennan ulkoistamiseen. Aineistoa on saatu lomakehaastatteluin haastattelemalla palkanlaskijaa ja pk-yrittäjää. Tietoa on kerätty
myös havainnoiden palkanlaskijan työtä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palkkatietojen siirtoprosessissa tärkeää on sopia yhteyshenkilö, joka ehtii vastata palkanlaskijan kysymyksiin. Palkanlaskennan tietojen siirtoprosessissa esiintyvät ongelmat ovat pk-yrittäjän kiireellisyys ja tiedostamattomuus palkanlaskennan prosessin laajuudesta. Tutkimustulos osoitti
myös, että pk-yrittäjän tärkeimmät syyt ulkoistaa palkanlaskenta tilitoimistolle on osaaminen ja kustannustehokkuus.