Liiketoimintaa kehittävän CRM-järjestelmän valinta : Case Innolink Group Oy
Hämäläinen, Samu (2013)
Hämäläinen, Samu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921937
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Innolink Group Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan alustavia tarpeita uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän suhteen, tutkia henkilöstön tyytyväisyyttä nykyiseen ratkaisuun, sekä löytää hyvä järjestelmäehdokas Innolink Group Oy:n käyttöön, minkä avulla yritys voi mahdollisesti kehittää omaa liiketoimintaansa.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin asiakkuudenhallintaan yleisesti, asiakkuudenhallintajärjestelmiin ja asiakastietoon. Opinnäytetyön käytännön osuus muodostui alustavan tarvekartoituksen muodostamisesta sekä järjestelmävertailusta. Alustava tarvekartoitus muodostettiin verkkokyselyiden ja puhelinhaastattelun kautta saaduista vastauksista. Järjestelmävertailu tehtiin tarvekartoituksessa nousseita asioita silmällä pitäen.
Asiakkuudenhallinnasta ja sen järjestelmistä on helppoa löytää tietoa fyysisessä ja digitaalisessa muodossa. Koska yhä useampi yritys on ryhtynyt panostamaan enemmän asiakkuudenhallintajärjestelmiinsä, on aihetta käsitteleviä julkaisuja runsaasti. Opinnäytetyön lähdemateriaalia kerättiin aihealuetta käsittelevistä kirjoista ja Internetistä.
Työn lopputuloksena syntyi alustava katsaus toimeksiantajan asiakkuudenhallintajärjestelmätarpeisiin ja nykyisen ratkaisun puutteisiin. Lisäksi alustavaan tarvekartoitukseen perustuen voitiin toteuttaa kolmen eri asiakkuudenhallintaratkaisun välinen järjestelmävertailu, jossa tutkittiin miten vertailuun valitut järjestelmät vastaavat niille asetettuihin vaatimuksiin ja toiveisiin. Tarvekartoituksesta ilmeni, että uudelta järjestelmältä halutaan nopeutta, parempaa käytettävyyttä ja enemmän toimintoja. Järjestelmävertailussa tarpeisiin parhaiten vastasi Zoho CRM.
Työ tarjoaa Innolink Groupille hyvän alkuasetelman tulevaisuuden järjestelmähankintaprojektia varten. Lopullisia päätöksiä ei ollut tarkoitus tehdä, vaan työ on ensimmäinen askel kohti Innolinkin uutta CRM-järjestelmää.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin asiakkuudenhallintaan yleisesti, asiakkuudenhallintajärjestelmiin ja asiakastietoon. Opinnäytetyön käytännön osuus muodostui alustavan tarvekartoituksen muodostamisesta sekä järjestelmävertailusta. Alustava tarvekartoitus muodostettiin verkkokyselyiden ja puhelinhaastattelun kautta saaduista vastauksista. Järjestelmävertailu tehtiin tarvekartoituksessa nousseita asioita silmällä pitäen.
Asiakkuudenhallinnasta ja sen järjestelmistä on helppoa löytää tietoa fyysisessä ja digitaalisessa muodossa. Koska yhä useampi yritys on ryhtynyt panostamaan enemmän asiakkuudenhallintajärjestelmiinsä, on aihetta käsitteleviä julkaisuja runsaasti. Opinnäytetyön lähdemateriaalia kerättiin aihealuetta käsittelevistä kirjoista ja Internetistä.
Työn lopputuloksena syntyi alustava katsaus toimeksiantajan asiakkuudenhallintajärjestelmätarpeisiin ja nykyisen ratkaisun puutteisiin. Lisäksi alustavaan tarvekartoitukseen perustuen voitiin toteuttaa kolmen eri asiakkuudenhallintaratkaisun välinen järjestelmävertailu, jossa tutkittiin miten vertailuun valitut järjestelmät vastaavat niille asetettuihin vaatimuksiin ja toiveisiin. Tarvekartoituksesta ilmeni, että uudelta järjestelmältä halutaan nopeutta, parempaa käytettävyyttä ja enemmän toimintoja. Järjestelmävertailussa tarpeisiin parhaiten vastasi Zoho CRM.
Työ tarjoaa Innolink Groupille hyvän alkuasetelman tulevaisuuden järjestelmähankintaprojektia varten. Lopullisia päätöksiä ei ollut tarkoitus tehdä, vaan työ on ensimmäinen askel kohti Innolinkin uutta CRM-järjestelmää.