Kartläggning av intresset för ett lojalitetsprogram i Hotell Helka
Rajakari, Paulina (2013)
Rajakari, Paulina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921898
Tiivistelmä
Yhä useampi hotelli ja hotelliketju käyttää kanta-asiakasohjelmia ja yhä useampi asiakas on niissä osallisena. Toimeksiantajani Hotelli Helka on yksityinen hotelli Helsingin keskustassa. Hotelli Helkalla ei ole tällä hetkellä kanta-asiakasohjelmaa ja tämän työn tarkoituksena on kartoittaa asiakkaiden kiinnostus sellaista kohtaan. Toisena tarkoituksena on selvittää mitä ominaisuuksia asiakkaat arvostavat mahdollisessa kanta-asiakasohjelmassa sekä selvittää vaikuttaako asiakkaan tausta hänen kiinnostukseen kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Tutkimus rajoittuu Hotelli Helkan suomalaisiin asiakkaisiin. Teoreettinen viitekehys perustuu teorioihin asiakassuhteista, kanta-asiakasmarkkinoinnista, kuluttajakäyttäytymisestä, asiakasuskollisuudesta sekä eri tyypin kanta-asiakasohjelmista. Olen käyttänyt kvantitatiivista tutkimusmenetelmää työssäni. Tutkimus suoritetaan kyselylomakkeilla joita Hotelli Helkan asiakkaat täyttivät 18.-29.10.2013 välisenä aikana. Tutkimus paljasti että Hotelli Helkan asiakkaiden keskuudessa on yleisesti kiinnostusta kanta-asiakasohjelmaa kohtaan. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä suoraa johtopäätöstä että kanta-asiakasohjelma lisäisi asiakasmäärää. Tutkimuksesta käy ilmi että kiinnostus kanta-asiakasohjelmaa kohtaan vaihtelee eri ryhmien välillä kuten miesten ja naisten sekä työ- ja vapaa-ajanmatkustajien välillä. Myös eri ikäryhmien välillä ilmeni eroja kiinnostuksessa.