Tiedonvälittyminen hoitotason ensihoitajan ja pelastajan välillä Kanta-Hämeen pelastus-laitoksella
Taira, Samuli (2013)
Taira, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö “Tiedonvälittyminen hoitotason ensihoitajan ja pelastajan välillä Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella” tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin kommunikaatio palomiehen ja ensihoitajan välillä toimii, ja toteutuiko kommunikaatio ensihoitotilanteessa CRM:n periaatteiden mukaan. Tutkimuksen tilaaja oli Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen ensihoitotoimi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeet jaettiin esimiesten toimesta ensihoidossa toimiville palomiehille ja heidän pareinaan toimiville hoitotason ensihoitajille. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin ensihoidossa toimivat perustason ensihoitajat ja heidän kanssaan toimivat hoitotason ensihoitajat. Kyselyjä jaettiin 112 kappaletta ja 86 tutkimuksen rajaukseen sopivaa kyselyä saatiin takaisin(77 %). Vastaajista ensihoitajia oli 25 ja palomiehiä 61.
Kommunikaatio toimii ajoittain todella hyvin, mutta useassa kohdassa oli havaittavissa selkeä kehitystarve. Asenteissa näkyi, ettei keskustelun tarvetta aina edes ymmärretä. CRM oli käsitteenä huonosti tunnettu, mutta osa sen periaatteista löytyi käytännöstä. Kuitenkin tälläkin alueella on selkeitä parannusmahdollisuuksia
Tutkimuksen pohjalta on mahdollista kehittää koulutusohjelmaa kommunikaatiosta Kanta-Hämeen pelastuslaitokselle. Ajatuksina mahdollisista jatkotutkimuksista heräsivät aiheet tiedonvälittymisestä potilaan vastaanottavaan laitokseen ja ensihoitajan välillä sekä ensihoitajan ja potilaan välillä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeet jaettiin esimiesten toimesta ensihoidossa toimiville palomiehille ja heidän pareinaan toimiville hoitotason ensihoitajille. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin ensihoidossa toimivat perustason ensihoitajat ja heidän kanssaan toimivat hoitotason ensihoitajat. Kyselyjä jaettiin 112 kappaletta ja 86 tutkimuksen rajaukseen sopivaa kyselyä saatiin takaisin(77 %). Vastaajista ensihoitajia oli 25 ja palomiehiä 61.
Kommunikaatio toimii ajoittain todella hyvin, mutta useassa kohdassa oli havaittavissa selkeä kehitystarve. Asenteissa näkyi, ettei keskustelun tarvetta aina edes ymmärretä. CRM oli käsitteenä huonosti tunnettu, mutta osa sen periaatteista löytyi käytännöstä. Kuitenkin tälläkin alueella on selkeitä parannusmahdollisuuksia
Tutkimuksen pohjalta on mahdollista kehittää koulutusohjelmaa kommunikaatiosta Kanta-Hämeen pelastuslaitokselle. Ajatuksina mahdollisista jatkotutkimuksista heräsivät aiheet tiedonvälittymisestä potilaan vastaanottavaan laitokseen ja ensihoitajan välillä sekä ensihoitajan ja potilaan välillä.