Kodintekniikka Mattila Oy Tekniset Porin asiakassegmentit ja mainonta
Huhtala, Toni (2008)
Huhtala, Toni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809243237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Kodintekniikka Mattila Oy Tekniset Porin maantieteellisten asiakassegmenttien selvitys, sekä mainonnan tarkastelu eri medioissa ja kanavissa. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan informaatiota siitä, mistä Tekniset Porin asiakas on kotoisin, mitä hän ostaa ja miten hän on huomannut Tekniset Porin mainonnan. Viitekehyksessä ollaan käsitelty markkinointiin, mainontaan, segmentointiin, sekä kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä. Markkinoinnin ja mainonnan kohdalla on keskitytty käsittelemään niitä markkinoinnin ja mainonnan keinoja, sekä välineitä, joita Kodinekniikka Mattila Oy Tekniset Porissa toteutetaan. Tutkimuksessa esitellään myöskin Tekniset Porin käyttämiä markkinoinnin ja mainonnan eri keinoja ja kanavia. Myös Tekniset ketjun kattomainontaa on tarkasteltu. Tutkimuksen kysely on toteutettu kvantitatiivisena asiakaskyselylomakkeena, johon asiakkaat saivat vastata liikkeen tiloissa kahden viikon ajan. Kyselyyn vastasi 77 henkilöä. Kyselyn avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, mistä Tekniset Porin asiakkaat ovat kotoisin, ja mitkä mainonnan muodot ja kanavat on huomattu. Tämän avulla saadaan keskitettyä mainontaa oikeisiin kanaviin ja muotoihin. Tutkimuksesta selvisi myös, mihin tuoteryhmiin asiakkaat ovat suuntautuneet ja mikä heitä kiinnostaa.