Personal factors behind consumer purchase trends in B2C online retailing in Finland
Nkegbe, Joseph (2013)
Nkegbe, Joseph
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022026
Tiivistelmä
Internetin käyttö kaupankäynnin alustana on kasvattanut suosiotaan modernin digitaalisen aikakauden aikana. Kun melkein 40%:lla maailman väestöstä on pääsy internettiin, elektroninen kaupankäynti on arvokas kaupankäynnin kanava yrityksille, jotka haluavat houkutella kuluttajia tuote- tai palveluvalikoimiensa luokse. Tämä on vahvistanut kuluttajien ja heidän kulutusmalliensa asemaa.
Suurin osa suomalaisista on jo ostanut jotakin verkosta, ja yli puolet Suomessa asuvista ostaa aktiivisesti tuotteita tai palveluita käytettävissä olevista, tuhansista, verkkokaupoista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää henkilökohtaiset taustatekijät, jotka vaikuttavat Suomessa käytävän kuluttajille suunnatun verkkokaupankäynnin ostotrendeihin.
Kuluttajille suunnatun verkkokaupankäynnin, mobiilin kaupankäynnin, verkkomaksu- ja tuotetoimitustapojen, sekä verkkokuluttajakäyttäytymisen sisältävä kirjallisuuskatsaus muodostaa teoriapohjan tälle opinnäytetyölle. Varsinainen tutkimustyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, internetin välityksellä jaettavaa kyselyä, joka on mahdollistanut kvantitatiivisen datan ja tätä tukevan kvalitatiivisen datan keräämisen. Kysely lähetettiin kyselyn vaatimukset täyttäville henkilöille 18 marraskuuta 2013.
Tutkimustulokset näyttävät, mitä loppukäyttäjät Suomessa ovat ostaneet verkosta vuoden 2013 aikana, miten he ovat maksaneet ostoksensa, miten ostokset on toimitettu, ja mitkä tekijät saivat heidät ostamaan nämä tuotteet ja palvelut internetistä.
Suurin osa suomalaisista on jo ostanut jotakin verkosta, ja yli puolet Suomessa asuvista ostaa aktiivisesti tuotteita tai palveluita käytettävissä olevista, tuhansista, verkkokaupoista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää henkilökohtaiset taustatekijät, jotka vaikuttavat Suomessa käytävän kuluttajille suunnatun verkkokaupankäynnin ostotrendeihin.
Kuluttajille suunnatun verkkokaupankäynnin, mobiilin kaupankäynnin, verkkomaksu- ja tuotetoimitustapojen, sekä verkkokuluttajakäyttäytymisen sisältävä kirjallisuuskatsaus muodostaa teoriapohjan tälle opinnäytetyölle. Varsinainen tutkimustyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, internetin välityksellä jaettavaa kyselyä, joka on mahdollistanut kvantitatiivisen datan ja tätä tukevan kvalitatiivisen datan keräämisen. Kysely lähetettiin kyselyn vaatimukset täyttäville henkilöille 18 marraskuuta 2013.
Tutkimustulokset näyttävät, mitä loppukäyttäjät Suomessa ovat ostaneet verkosta vuoden 2013 aikana, miten he ovat maksaneet ostoksensa, miten ostokset on toimitettu, ja mitkä tekijät saivat heidät ostamaan nämä tuotteet ja palvelut internetistä.