Perehdyttämisohjelma: Suomen metsäkeskus - Julkiset palvelut
Toivanen, Kati (2013)
Toivanen, Kati
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Suomen metsäkeskuksen perehdyttämisohjelman kehittäminen. Sen tavoitteena on yhtenäistää sekä kehittää Metsäkeskuksen perehdyttämiskäytäntöjä. Käytäntöjen yhtenäistäminen muuttui ajankohtaiseksi, kun aiemmin toimineet maakunnalliset metsäkeskukset yhdistyivät valtakunnalliseksi organisaatioksi. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisprojektina, ja työn toimeksiantajana oli Suomen metsäkeskuksen Julkiset palvelut -yksikkö.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä sekä osaamisen kehittämistä. Perehdyttäminen sisältää organisaatioon, sen toimintatapoihin ja työyhteisöön tutustuttamisen sekä työtehtävään opastamisen. Perehdyttämisen tarkoituksena on saada uusi työntekijä osaksi työyhteisöä sekä antaa tukea työtehtävän vaatiman osaamisen hallitsemiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi perehdyttämisen avulla varmistetaan hiljaisen tiedon siirtyminen organisaation käytännöistä ja tavoista. Perehdyttäminen on tärkeää myös työtehtäviään vaihtavalle työntekijälle tai koko henkilöstölle esimerkiksi toimintatapojen muutoksien yhteydessä. Perehdyttämisen avulla luodaan perusta osaamisen kehittämiselle myöhemmin työsuhteen aikana.
Perehdyttämisohjelma laadittiin Metsäkeskuksen alueyksiköillä käytössään olleiden materiaalien sekä kirjallisuudessa olevien lomakemallien pohjalta. Kehittämistyön tueksi haastateltiin Metsäkeskuksen Kainuun alueyksikön perehdyttäjiä sekä muutaman vuoden sisällä rekrytoituja tai työtehtäviään vaihtaneita henkilöitä. Haastatteluiden tuloksien pohjalta perehdyttämisohjelmaa päivitettiin tarvittavilta osin. Haastattelun tuloksien perusteella perehdyttämisohjelmaa tarvitaan, ainakin Kainuun alueyksikössä. Tämän projektin lopuksi laadittiin myös perehdyttämisoppaan sisällysluettelo, joka pohjautuu perehdyttämisohjelman sisältöön.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi perehdyttämisohjelma, joka toimii perehdyttäjän tukena perehdyttämisen suunnittelussa, toteuttamisessa, seurannassa ja arvioinnissa. Perehdyttämisohjelma testataan käytännössä tämän projektin päätyttyä, myös ohjelman kehittämistä jatketaan edelleen. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös ne organisaatiot, jotka eivät ole vielä laatineet omaa perehdyttämisohjelmaa perehdyttämisen tueksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään perehdyttämistä sekä osaamisen kehittämistä. Perehdyttäminen sisältää organisaatioon, sen toimintatapoihin ja työyhteisöön tutustuttamisen sekä työtehtävään opastamisen. Perehdyttämisen tarkoituksena on saada uusi työntekijä osaksi työyhteisöä sekä antaa tukea työtehtävän vaatiman osaamisen hallitsemiseksi ja kehittämiseksi. Lisäksi perehdyttämisen avulla varmistetaan hiljaisen tiedon siirtyminen organisaation käytännöistä ja tavoista. Perehdyttäminen on tärkeää myös työtehtäviään vaihtavalle työntekijälle tai koko henkilöstölle esimerkiksi toimintatapojen muutoksien yhteydessä. Perehdyttämisen avulla luodaan perusta osaamisen kehittämiselle myöhemmin työsuhteen aikana.
Perehdyttämisohjelma laadittiin Metsäkeskuksen alueyksiköillä käytössään olleiden materiaalien sekä kirjallisuudessa olevien lomakemallien pohjalta. Kehittämistyön tueksi haastateltiin Metsäkeskuksen Kainuun alueyksikön perehdyttäjiä sekä muutaman vuoden sisällä rekrytoituja tai työtehtäviään vaihtaneita henkilöitä. Haastatteluiden tuloksien pohjalta perehdyttämisohjelmaa päivitettiin tarvittavilta osin. Haastattelun tuloksien perusteella perehdyttämisohjelmaa tarvitaan, ainakin Kainuun alueyksikössä. Tämän projektin lopuksi laadittiin myös perehdyttämisoppaan sisällysluettelo, joka pohjautuu perehdyttämisohjelman sisältöön.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi perehdyttämisohjelma, joka toimii perehdyttäjän tukena perehdyttämisen suunnittelussa, toteuttamisessa, seurannassa ja arvioinnissa. Perehdyttämisohjelma testataan käytännössä tämän projektin päätyttyä, myös ohjelman kehittämistä jatketaan edelleen. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös ne organisaatiot, jotka eivät ole vielä laatineet omaa perehdyttämisohjelmaa perehdyttämisen tueksi.