Mosstonin opetusmenetelmien ja alkeisuimakoulun yhdistäminen : työkaluja uusille uimaopettajille
Hiltunen, Mia; Mantila, Karoliina (2013)
Hiltunen, Mia
Mantila, Karoliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122122081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122122081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata koulutusmateriaalia Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitolle (SUH). Kuvatun DVD:n sisältö liitetään osaksi toimeksiantajan uutta uimaopettajien koulutusportaalia. Tarkoituksena oli myös selvittää Mosstonin opetusmenetelmien ja alkeisuimakouluvaiheiden yhteensopivuus. Työn avulla pyritään siihen, että tulevat uimaopettajat voivat hyödyntää opetusmenetelmiä alkeisuinnin opetuksessa.
Työ on ajankohtainen, sillä SUH uudistaa koululutusmateriaalejaan vuodelle 2014. SUH kouluttaa vuodessa yli 200 uutta uimaopettajaa. Produktin DVD tulee olemaan osa uusien uimaopettajien koulutusta. Oppimiskäsitysten muuttuessa opetusmenetelmien osuus uinninopetuksessa korostuu.
Työ aloitettiin syksyllä 2012. Taustaosuus käsittelee Mosstonin opetusmenetelmiä, alkeisuimakoulun vaiheita sekä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Taustaa kirjoitettiin kesälle 2013 asti. Työntekijöiden kokemuksiin ja taustaan peilaten tehtiin DVD:n kuvaussuunnitelma. Suunnitelma sisälsi kaikki alkeisuimakouluvaiheet, jotka kuvattiin uima-kouluille tyypillisimmillä opetusmenetelmillä. Kuvaukset toteutettiin elokuussa 2013 kahden ryhmän avulla, ryhmät olivat 1-2 luokkalaisia ja 3-4 luokkalaisia. Kuvauspäivien jälkeen analysoitiin opetusmenetelmien ja uimakouluvaiheiden yhteensopivuutta.
Valmis DVD sisältää kaikki alkeisuimakoululle tyypillisimmät opetusmenetelmät. Esimerkkien avulla on pyritty tuomaan esiin opetusmenetelmien eroavaisuudet ja kuinka niitä hyödyntää. Opetusmenetelmien ja uimakouluvaiheiden yhdistämiseen ei ole löydettävissä yhtä oikeaa ratkaisua. Ryhmän koko, tila ja väline, sekä opettajan toimintatapa vaikuttavat siihen, että opetusmenetelmän valinta ei ole yksiselitteinen. Opetusmenetelmien monipuolisia mahdollisuuksia voisi hyödyntää myös esimerkiksi muissa ui-makouluissa, koulu-uinnissa sekä uintivalmennuksessa.
Työ on ajankohtainen, sillä SUH uudistaa koululutusmateriaalejaan vuodelle 2014. SUH kouluttaa vuodessa yli 200 uutta uimaopettajaa. Produktin DVD tulee olemaan osa uusien uimaopettajien koulutusta. Oppimiskäsitysten muuttuessa opetusmenetelmien osuus uinninopetuksessa korostuu.
Työ aloitettiin syksyllä 2012. Taustaosuus käsittelee Mosstonin opetusmenetelmiä, alkeisuimakoulun vaiheita sekä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Taustaa kirjoitettiin kesälle 2013 asti. Työntekijöiden kokemuksiin ja taustaan peilaten tehtiin DVD:n kuvaussuunnitelma. Suunnitelma sisälsi kaikki alkeisuimakouluvaiheet, jotka kuvattiin uima-kouluille tyypillisimmillä opetusmenetelmillä. Kuvaukset toteutettiin elokuussa 2013 kahden ryhmän avulla, ryhmät olivat 1-2 luokkalaisia ja 3-4 luokkalaisia. Kuvauspäivien jälkeen analysoitiin opetusmenetelmien ja uimakouluvaiheiden yhteensopivuutta.
Valmis DVD sisältää kaikki alkeisuimakoululle tyypillisimmät opetusmenetelmät. Esimerkkien avulla on pyritty tuomaan esiin opetusmenetelmien eroavaisuudet ja kuinka niitä hyödyntää. Opetusmenetelmien ja uimakouluvaiheiden yhdistämiseen ei ole löydettävissä yhtä oikeaa ratkaisua. Ryhmän koko, tila ja väline, sekä opettajan toimintatapa vaikuttavat siihen, että opetusmenetelmän valinta ei ole yksiselitteinen. Opetusmenetelmien monipuolisia mahdollisuuksia voisi hyödyntää myös esimerkiksi muissa ui-makouluissa, koulu-uinnissa sekä uintivalmennuksessa.