Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Meilahden kolmiosairaalan osastolle 6 A
Junnila, Paula; Haapala, Hannemari; Hannila, Tytti (2013)
Junnila, Paula
Haapala, Hannemari
Hannila, Tytti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kolmiosairaalan osaston 6A opiskelijaohjausta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kolmiosairaalan osastolle 6A sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko. Opinnäytetyö on sidottu kolmiosairaala- hankkeeseen, jonka tarkoituksena on tuottaa opinnäytetöitä sairaalan toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön aihe nousi esiin tutkittavan osaston tarpeesta kehittää ja yhtenäistää opiskelijaohjausta. Tutkimus on rajattu käsittelemään sairaanhoitajaopiskelijan perustason ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Tutkimuskysymykset nousivat esiin teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuskysymys oli, millainen on osastonne sairaanhoitajaopiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen sisältö perustason harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu oli ryhmähaastattelu, jossa haastateltavina oli 3 opiskelijaohjauksesta vastaavaa sairaanhoitajaa. Haastattelu nauhoitettiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko kehitettiin teemahaastatteluun ja tutkittuun tietoon perustuen. Tutkimuskysymysten mukaisesti ohjausrunko on jaettu ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheeseen. Ohjausrungon rakenteen malliksi valittiin WHO:n tarkistuslista, joka on selkeä ulkoasultaan ja, jonka käyttö on yksinkertaista omaksua. Ohjausrunko esiteltiin osaston opiskelijavastaaville sairaanhoitajille, joiden antaman palautteen ja tutkijoiden tekemän täydentävän haastattelun perusteella ohjausrunkoon tehtiin muutoksia. Valmis ohjausrunko esiteltiin kolmiosairaalan osastolla 6A, ja se sai osakseen positiivisen vastaanoton.
Opinnäytetyön tuotteena kehitetty ohjausrunko palvelee kolmiosairaalan osaston 6A opiskelijaohjausta ja antaa yhtenäisen lähtökohdan opiskelijaohjaukseen kaikkien osastolla harjoittelussa olevien opiskelijoiden kesken. Kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisella tavalla tutkimuksessa nousi esiin monta uutta mielenkiintoista tutkimusaihetta, jota rajattiin tämän opin-näytetyön ulkopuolelle ja kirjattiin jatkotutkimusehdotuksiin. Muutaman vuoden kuluttua voitaisiin tutkia ohjausrungon toimivuutta, siitä saatuja hyötyjä ja edelleenkehittämistarpeita. Näin voitaisiin varmistua siitä, että ohjausrunko toimii hyvänä opiskelijaohjauksen työvälineenä myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön aihe nousi esiin tutkittavan osaston tarpeesta kehittää ja yhtenäistää opiskelijaohjausta. Tutkimus on rajattu käsittelemään sairaanhoitajaopiskelijan perustason ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Tutkimuskysymykset nousivat esiin teoreettisesta viitekehyksestä. Tutkimuskysymys oli, millainen on osastonne sairaanhoitajaopiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksen sisältö perustason harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu oli ryhmähaastattelu, jossa haastateltavina oli 3 opiskelijaohjauksesta vastaavaa sairaanhoitajaa. Haastattelu nauhoitettiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko kehitettiin teemahaastatteluun ja tutkittuun tietoon perustuen. Tutkimuskysymysten mukaisesti ohjausrunko on jaettu ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheeseen. Ohjausrungon rakenteen malliksi valittiin WHO:n tarkistuslista, joka on selkeä ulkoasultaan ja, jonka käyttö on yksinkertaista omaksua. Ohjausrunko esiteltiin osaston opiskelijavastaaville sairaanhoitajille, joiden antaman palautteen ja tutkijoiden tekemän täydentävän haastattelun perusteella ohjausrunkoon tehtiin muutoksia. Valmis ohjausrunko esiteltiin kolmiosairaalan osastolla 6A, ja se sai osakseen positiivisen vastaanoton.
Opinnäytetyön tuotteena kehitetty ohjausrunko palvelee kolmiosairaalan osaston 6A opiskelijaohjausta ja antaa yhtenäisen lähtökohdan opiskelijaohjaukseen kaikkien osastolla harjoittelussa olevien opiskelijoiden kesken. Kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisella tavalla tutkimuksessa nousi esiin monta uutta mielenkiintoista tutkimusaihetta, jota rajattiin tämän opin-näytetyön ulkopuolelle ja kirjattiin jatkotutkimusehdotuksiin. Muutaman vuoden kuluttua voitaisiin tutkia ohjausrungon toimivuutta, siitä saatuja hyötyjä ja edelleenkehittämistarpeita. Näin voitaisiin varmistua siitä, että ohjausrunko toimii hyvänä opiskelijaohjauksen työvälineenä myös tulevaisuudessa.