Mainonta mobiilipeleissä
Haapala, Janne (2013)
Haapala, Janne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319638
Tiivistelmä
Mainonta mobiilipeleissä käsittelee mobiilipelien sisäistä mainontaa. Työn tarkoituksena oli selvittää millaisia mainostenvälityspalveluja kehittäjille on tarjolla ja miten mainokset integroidaan peliin. Työssä kerrotaan pelien sisäisen mainonnan historiasta sekä mobiilipelien sisäisen mainonnan nykytilasta. Yksi tärkeä osa opinnäytetyön sisältöä on tutustuminen Chartboostin mainostusalustaan, joka auttaa pelinkehittäjiä löytämään uusia pelaajia ja ansaitsemaan rahaa peleillään. On hyvä huomata, että opinnäytetyö ei käsittele mainospelejä, jotka on tehty täysin mainostamistarkoitukseen.
Käytännön osuudessa toteutettiin mainokset Unity3D -pelimoottorilla tehtyyn mobiilipeliin. Mainokset lisättiin käyttäen Chartboostin mainostusalustaa. Käytännönosuudessa tarkastellaan myös Chartboostin ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että mainosten integroiminen on varsin yksinkertaista ja helppoa mainosverkkojen ansiosta. Opinnäytetyössä käy ilmi mainonnan tärkeys etenkin uusien pelaajien ja näkyvyyden hankkimisessa. Käytännön työn tuloksena syntyivät mainokset Crimson Battles -peliin.
Käytännön osuudessa toteutettiin mainokset Unity3D -pelimoottorilla tehtyyn mobiilipeliin. Mainokset lisättiin käyttäen Chartboostin mainostusalustaa. Käytännönosuudessa tarkastellaan myös Chartboostin ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että mainosten integroiminen on varsin yksinkertaista ja helppoa mainosverkkojen ansiosta. Opinnäytetyössä käy ilmi mainonnan tärkeys etenkin uusien pelaajien ja näkyvyyden hankkimisessa. Käytännön työn tuloksena syntyivät mainokset Crimson Battles -peliin.