Pk-yrityksen messuosallistuminen : Mekalasi Oy Lapsi 2009 -messuilla
Puttonen, Sari; Kajander, Satu (2009)
Puttonen, Sari
Kajander, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211439
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaationa oli Mekalasi Oy.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen messuosallistumiseen kansainvälisillä messuilla ja tuottaa messusuunnitelma Lapsi 2009 -messuille. Tavoitteena oli koota kohdeorganisaatiolle teoreettiseen tietoon perustuva, käytännöllinen ja myöhemmin muillekin messuille sovellettavissa oleva messusuunnitelma.
Kehittämishanke toteutettiin toimintakeskeisenä hankkeena. Teoreettinen tietoperusta rakennettiin pk-yrityksen messuosallistumisesta sekä sen edellyttämistä prosesseista. Teoreettiseen tietoperustaan asiasisältö kerättiin pääasiallisesti kirjallisuudesta ja Internet-pohjaisista lähteistä.
Hankkeen tuotoksena syntyi teoreettinen viitekehys messuista ja messuosallistumisesta sekä teorian pohjalta kohdeyritykselle yksilöity messusuunnitelma. Messusuunnitelma on toteutettu erityisesti kohdeyrityksen terveysvaikutteisille, kotimaisille Avainlippu-tuotteille, Dentobon-tuteille. Messusuunnitelma on sovellettavissa myös muille yrityksen tuotteille.
Arviointina todettiin messusuunnitelmahankkeen olevan käyttökelpoinen ja kattava sekä luotettava. Kehittämisehdotuksena arvioinnissa esitettiin intensiivisempää tiedonhakua sekä tuotoksen suunnittelua tiedonhaun yhteydessä. Jatkotoimenpiteenä esitettiin, että messusuunnitelmaa kannattaa syventää siten, että se keskittyy ulkomailla järjestettäviin messuihin. Toisena jatkotoimenpide-ehdotuksena esitettiin messuosaston ulkoasuun panostamista seuraavassa samanlaisessa tilaisuudessa. Lisäksi ehdotettiin mainonnan lisäämistä menekinedistäjänä erityisesti ennen messuja.
Jatkotutkimusaiheiksi esitettiin messuvierailijoiden tarkkaa segmentointia myynninedistäjänä sekä messuesittelijöille järjestettävän koulutuksen tarpeellisuuden määrittämistä. Tarkan segmentoinnin avulla yritys voi kohdentaa markkinointinsa paremmin. Koulutustarpeen määrityksen avulla yritys saa selville onko messuhenkilökuntaa tarpeellista kouluttaa perusteellisemmin.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä pk-yrityksen messuosallistumiseen kansainvälisillä messuilla ja tuottaa messusuunnitelma Lapsi 2009 -messuille. Tavoitteena oli koota kohdeorganisaatiolle teoreettiseen tietoon perustuva, käytännöllinen ja myöhemmin muillekin messuille sovellettavissa oleva messusuunnitelma.
Kehittämishanke toteutettiin toimintakeskeisenä hankkeena. Teoreettinen tietoperusta rakennettiin pk-yrityksen messuosallistumisesta sekä sen edellyttämistä prosesseista. Teoreettiseen tietoperustaan asiasisältö kerättiin pääasiallisesti kirjallisuudesta ja Internet-pohjaisista lähteistä.
Hankkeen tuotoksena syntyi teoreettinen viitekehys messuista ja messuosallistumisesta sekä teorian pohjalta kohdeyritykselle yksilöity messusuunnitelma. Messusuunnitelma on toteutettu erityisesti kohdeyrityksen terveysvaikutteisille, kotimaisille Avainlippu-tuotteille, Dentobon-tuteille. Messusuunnitelma on sovellettavissa myös muille yrityksen tuotteille.
Arviointina todettiin messusuunnitelmahankkeen olevan käyttökelpoinen ja kattava sekä luotettava. Kehittämisehdotuksena arvioinnissa esitettiin intensiivisempää tiedonhakua sekä tuotoksen suunnittelua tiedonhaun yhteydessä. Jatkotoimenpiteenä esitettiin, että messusuunnitelmaa kannattaa syventää siten, että se keskittyy ulkomailla järjestettäviin messuihin. Toisena jatkotoimenpide-ehdotuksena esitettiin messuosaston ulkoasuun panostamista seuraavassa samanlaisessa tilaisuudessa. Lisäksi ehdotettiin mainonnan lisäämistä menekinedistäjänä erityisesti ennen messuja.
Jatkotutkimusaiheiksi esitettiin messuvierailijoiden tarkkaa segmentointia myynninedistäjänä sekä messuesittelijöille järjestettävän koulutuksen tarpeellisuuden määrittämistä. Tarkan segmentoinnin avulla yritys voi kohdentaa markkinointinsa paremmin. Koulutustarpeen määrityksen avulla yritys saa selville onko messuhenkilökuntaa tarpeellista kouluttaa perusteellisemmin.