Innovaation toteutuminen sosiaalisessa verkostossa : Case: Nordea Keski-Suomi
Minkkinen, Mervi (2013)
Minkkinen, Mervi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921960
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Nordea Pankki Suomi Oyj Keski-Suomen alueen Check-in-asiakkaille suunnattu Facebook-sivusto on otettu kannattajien keskuudessa vastaan. Kysymystä tarkasteltiin tutkimuksen ja kuluttajan käyttäytymiseen liittyvien teorioiden kautta. Pääteoriaksi tutkimuksessa nostettiin innovaation diffuusioteoria, jonka ominaisuuksia tarkasteltiin sosiaalisen median kanavassa Facebookissa kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyössä käytettiin markkinointiviestinnän näkökulmaa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla tutkittiin ilmiötä monipuolisesti teoria ja markkinointiviestinnän näkökulma huomioiden.
Tutkimuksen kohteena oli uusi Facebook-sivusto, jonka kannattajien mielipiteistä sivustoa kohtaan ei ollut aikaisempaa tietoa. Taustatietoa vastaajien käyttäytymisestä saatiin teorian ja yleisten sosiaalista mediaa koskevien tutkimusten kautta sekä Facebook-sivuston valmiiden mittareiden avulla. Kyselyn tulosten perusteella analysoitiin sitä, kuinka markkinointiviestinnässä on onnistuttu ja kuinka innovaatio on otettu vastaan sivuston kannattajien keskuudessa.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että innovaation diffuusio ei ole täysin toteutunut sosiaalisessa verkostossa. Markkinointiviestinnän näkökulmasta tulokset antoivat melko positiivisen kuvan sivustosta, mutta kannattajat eivät ole kuitenkaan omaksuneet sivuston käyttöä täysin osaksi elämäänsä. Teoriaosasta selvisi, kuinka kuluttajan voidaan olettaa käyttäytyvän, sekä se millainen ympäristö sosiaalinen media ja erityisesti Facebook ovat toimintaympäristönä. Innovaation ominaisuuksia parantamalla voidaan omaksumisen astetta nostaa. Tarve tutkimuksen toistamiseen sekä syventävän tiedon keräämiseen ilmiöistä nousivat esiin tutkimuksen myötä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Nordea Pankki Suomi Oyj. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla tutkittiin ilmiötä monipuolisesti teoria ja markkinointiviestinnän näkökulma huomioiden.
Tutkimuksen kohteena oli uusi Facebook-sivusto, jonka kannattajien mielipiteistä sivustoa kohtaan ei ollut aikaisempaa tietoa. Taustatietoa vastaajien käyttäytymisestä saatiin teorian ja yleisten sosiaalista mediaa koskevien tutkimusten kautta sekä Facebook-sivuston valmiiden mittareiden avulla. Kyselyn tulosten perusteella analysoitiin sitä, kuinka markkinointiviestinnässä on onnistuttu ja kuinka innovaatio on otettu vastaan sivuston kannattajien keskuudessa.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, että innovaation diffuusio ei ole täysin toteutunut sosiaalisessa verkostossa. Markkinointiviestinnän näkökulmasta tulokset antoivat melko positiivisen kuvan sivustosta, mutta kannattajat eivät ole kuitenkaan omaksuneet sivuston käyttöä täysin osaksi elämäänsä. Teoriaosasta selvisi, kuinka kuluttajan voidaan olettaa käyttäytyvän, sekä se millainen ympäristö sosiaalinen media ja erityisesti Facebook ovat toimintaympäristönä. Innovaation ominaisuuksia parantamalla voidaan omaksumisen astetta nostaa. Tarve tutkimuksen toistamiseen sekä syventävän tiedon keräämiseen ilmiöistä nousivat esiin tutkimuksen myötä.