Excelin hyödyntäminen taloushallinnon raportoinnissa
Laitinen, Elisa (2013)
Laitinen, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121921982
Tiivistelmä
Aiemmin tehdyissä opinnäytetöissä, kuten Mäkelän ja Liimataisen (2010) työssä Sähköinen taloushallinnon raportointi yrityksen johdolle sekä Rutasen (2012) opinnäytetyössä Raportoinnin kehittäminen tilitoimistossa talousjohdon näkökulmasta, tuloksista kävi ilmi, että yritysjohtajat haluavat tilitoimistoilta standardiraporttien lisäksi ulkoasultaan graafisempia ja käytettävyydeltään helpommin muokattavia raportteja. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Microsoft Office Exceliä hyödynnetään tilitoimistoissa raportointeja tehtäessä. Tutkimuksesta on hyötyä toimeksiantajayritykselle, Powen Oy:lle, joka on jyväskyläläinen ”Excel-klinikka”. Tulosten avulla Powen Oy:n on mahdollista parantaa tarjontaansa asiakkaille.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä jyväskyläläistä tilitoimiston edustajaa. Haastattelut tehtiin tilitoimistoissa elo-, syys- ja -lokakuun aikana 2013. Ne nauhoitettiin ja litteroitiin myöhemmin Excel-taulukon muotoon. Tämän jälkeen tuloksia vertailtiin ja analysoitiin. Työn tarkoituksena ei ollut yleistää vaan antaa toimeksiantajayritykselle todellista tietoa tilitoimistojen Excelin käytöstä.
Exceliä käytettiin melkein kaikissa tilitoimistossa lähes päivittäin, mutta Excelin mahdollisuuksia esimerkiksi raportoinnin suhteen ei hyödynnetty. Tähän vaikutti mm. se, että joissakin toimistoissa tiedon siirto kirjanpito-ohjelmasta Exceliin koettiin vaikeaksi ja aikaa vieväksi. Myöskään kaikissa toimistoissa asiakkaat eivät vaatineet tilitoimistoilta visuaalisia raportteja. Yhtenä syynä Excelin käytön vähäisyyteen saattoi olla myös Excelin käytön osaamisen puute.
Oli mielenkiintoista huomata, että kaikki vastaajat näkivät tulevaisuuden haasteet lähes samanlaisina. Osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan löytyminen ja kirjanpitolain sekä verotuksen muuttuminen tulevat vastaajien mukaan olemaan haasteita tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa kirjanpitäjän rooli tulee muuttumaan yhä konsultoivampaan suuntaan, ja siinä yksi mahdollinen liiketoimintatiedon hallinnan apuväline voisi olla Microsoft Office Excel.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä jyväskyläläistä tilitoimiston edustajaa. Haastattelut tehtiin tilitoimistoissa elo-, syys- ja -lokakuun aikana 2013. Ne nauhoitettiin ja litteroitiin myöhemmin Excel-taulukon muotoon. Tämän jälkeen tuloksia vertailtiin ja analysoitiin. Työn tarkoituksena ei ollut yleistää vaan antaa toimeksiantajayritykselle todellista tietoa tilitoimistojen Excelin käytöstä.
Exceliä käytettiin melkein kaikissa tilitoimistossa lähes päivittäin, mutta Excelin mahdollisuuksia esimerkiksi raportoinnin suhteen ei hyödynnetty. Tähän vaikutti mm. se, että joissakin toimistoissa tiedon siirto kirjanpito-ohjelmasta Exceliin koettiin vaikeaksi ja aikaa vieväksi. Myöskään kaikissa toimistoissa asiakkaat eivät vaatineet tilitoimistoilta visuaalisia raportteja. Yhtenä syynä Excelin käytön vähäisyyteen saattoi olla myös Excelin käytön osaamisen puute.
Oli mielenkiintoista huomata, että kaikki vastaajat näkivät tulevaisuuden haasteet lähes samanlaisina. Osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan löytyminen ja kirjanpitolain sekä verotuksen muuttuminen tulevat vastaajien mukaan olemaan haasteita tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa kirjanpitäjän rooli tulee muuttumaan yhä konsultoivampaan suuntaan, ja siinä yksi mahdollinen liiketoimintatiedon hallinnan apuväline voisi olla Microsoft Office Excel.