Kuluttajien ostokäyttäytyminen perinteikkään askarteluketjun ajauduttua konkurssiin : Markkinointitutkimus Tiimari Retail Oy:lle
Muhonen, Marianne (2013)
Muhonen, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013123022142
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksiantajalle, Tiimari Retail Oy:lle, tehty markkinointitutkimus, jonka tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa Tiimarin asiakaskunnan rakenteesta ja kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Opinnäytetyön ollessa vielä kesken, toimeksiantaja ajautui konkurssiin. Konkurssista tuli kuitenkin lopulta yksi opinnäytetyön teemoista.
Markkinointitutkimus toteutettiin asiakaskyselynä hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakaskysely järjestettiin kahdessa Jyväskylän seudun myymälässä viikoilla 38-41. Kyselylomake koostui 18 kysymyksestä ja kyselyyn vastasi yhteensä 70 Tiimarissa asioinutta kuluttajaa.
Tuloksia havainnollistettiin erilaisilla kaavioilla ja tulosten analysoinnissa käytettiin esimerkiksi teemoittelua. Asiakaskyselyn tulokset antoivat arvokasta tietoa asiakaskunnan rakenteesta ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Saatiin selville, että asiakaskunta on Tiimarin oman segmentoinnin mukainen ja asiakkaat etsivät pääasiassa askartelu- ja toimistotarvikkeita. Tiimari herätti paljon positiivisia mielikuvia asiakkaidensa keskuudessa. Vastausten perusteella asiakkaat olivat murheissaan konkurssista muun muassa siksi, etteivät tienneet mistä tulevaisuudessa löytäisivät tarvitsemansa askartelutuotteet.
Konkurssin vuoksi Tiimari Retail Oy ei pysty hyödyntämään tutkimuksen tuloksia, mutta opinnäytetyöstä tulee toivottavasti olemaan hyötyä mahdolliselle Tiimarin uudelle ostajalle tai vastaavanlaisen yrityksen perustamista harkitseville.
Markkinointitutkimus toteutettiin asiakaskyselynä hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakaskysely järjestettiin kahdessa Jyväskylän seudun myymälässä viikoilla 38-41. Kyselylomake koostui 18 kysymyksestä ja kyselyyn vastasi yhteensä 70 Tiimarissa asioinutta kuluttajaa.
Tuloksia havainnollistettiin erilaisilla kaavioilla ja tulosten analysoinnissa käytettiin esimerkiksi teemoittelua. Asiakaskyselyn tulokset antoivat arvokasta tietoa asiakaskunnan rakenteesta ja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Saatiin selville, että asiakaskunta on Tiimarin oman segmentoinnin mukainen ja asiakkaat etsivät pääasiassa askartelu- ja toimistotarvikkeita. Tiimari herätti paljon positiivisia mielikuvia asiakkaidensa keskuudessa. Vastausten perusteella asiakkaat olivat murheissaan konkurssista muun muassa siksi, etteivät tienneet mistä tulevaisuudessa löytäisivät tarvitsemansa askartelutuotteet.
Konkurssin vuoksi Tiimari Retail Oy ei pysty hyödyntämään tutkimuksen tuloksia, mutta opinnäytetyöstä tulee toivottavasti olemaan hyötyä mahdolliselle Tiimarin uudelle ostajalle tai vastaavanlaisen yrityksen perustamista harkitseville.