Kirpputoriasiakkaan arvot ja asenteet : Case: Sovatek-säätiö
Miettinen, Sandra (2013)
Miettinen, Sandra
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401071063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Sovatek-säätiön kahden toimipisteen, Kierrätyskaupan ja EkoRaksan, asiakkaita ja selvittää, mitkä arvot ja motiivit kannustavat asiakkaita asioimaan kirpputoreilla tai kierrätyskeskuksissa.
Tutkimuksen kohteena olivat Sovatekin toimipisteissä asioivat kuluttajat. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimustapana käytettiin lomakehaastattelua. Tutkimukseen sisältyi myös laadullisia menetelmiä avointen kysymysten muodossa. Tutkimus toteutettiin sekä sähköisenä että paperilomakkeena ja tehtiin lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 74 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Sovatekin toimipisteiden asiakkaita ovat pääasiassa 45-vuotiaat ja sitä vanhemmat, Jyväskylän seudulla asuvat työssäkäyvät tai eläkeläiset. Tärkeimpiä motiiveja kirpputoreilla asioinnille ovat tutkimuksen perusteella kirpputorien laaja valikoima, laadukas tavara, edulliset hinnat ja kierrätyksen merkitys ympäristölle ja yhteisölle. Moni vastaajista koki olevansa vihreä kuluttaja ja suosi eettisesti tuotettuja kulutustavaroita. Vastaajat nostivat kuitenkin esille myös tiedonsaannin ja tuotteiden eettisyyden arvioinnin vaikeuden. Tutkimustulosten perusteella koottiin kolme asiakasprofiilia, jotka kuvaavat Sovatek-säätiön kirpputorien asiakkaita.
Opinnäytetyön tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinointia suunnitellessa ja asiakastyytyväisyyttä parannettaessa.
Tutkimuksen kohteena olivat Sovatekin toimipisteissä asioivat kuluttajat. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja tutkimustapana käytettiin lomakehaastattelua. Tutkimukseen sisältyi myös laadullisia menetelmiä avointen kysymysten muodossa. Tutkimus toteutettiin sekä sähköisenä että paperilomakkeena ja tehtiin lokakuussa 2013. Vastauksia saatiin yhteensä 74 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Sovatekin toimipisteiden asiakkaita ovat pääasiassa 45-vuotiaat ja sitä vanhemmat, Jyväskylän seudulla asuvat työssäkäyvät tai eläkeläiset. Tärkeimpiä motiiveja kirpputoreilla asioinnille ovat tutkimuksen perusteella kirpputorien laaja valikoima, laadukas tavara, edulliset hinnat ja kierrätyksen merkitys ympäristölle ja yhteisölle. Moni vastaajista koki olevansa vihreä kuluttaja ja suosi eettisesti tuotettuja kulutustavaroita. Vastaajat nostivat kuitenkin esille myös tiedonsaannin ja tuotteiden eettisyyden arvioinnin vaikeuden. Tutkimustulosten perusteella koottiin kolme asiakasprofiilia, jotka kuvaavat Sovatek-säätiön kirpputorien asiakkaita.
Opinnäytetyön tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinointia suunnitellessa ja asiakastyytyväisyyttä parannettaessa.