Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Metal stitch reconditioning analysis
Eurs, Niklas (2013)
Eurs, Niklas
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305597
Tiivistelmä
Aim: Repairing a damaged engine block is a hard task, especially when the material is cast iron. Cast iron is difficult to weld and very brittle but yet so cheap and simple to produce compared to other metals, that it is hard to find a substitute when making large metal components. There are however methods for repairing cast iron, this thesis is for investigating where on Wärtsilä´s engine blocks, the repair method Metal Stitching can be used.
Method: Information from repaired engines on the field was gathered and evaluated. The location of the repair, running hours after finished repair and if any problems occurred during operation, have been interesting facts. Another important aspect in this thesis has been the practical testing of the repair method.
Test coupons were made of cast iron and stitched together with the Lock n Stitch method. The purpose of this was to see how much of the original strength remained after stitching.
Classification Societies´s comments, about their guidelines for approving these types of repairs, have been gathered.
Result & Conclusions: This thesis showed that only a fifth of the original strength remains after repairing. Despite this, the method is very useful in places on the engine block that are not directly affected by firing pressure or other highly loaded places. The strength of the repair is based on the remaining surrounding material and should therefore not be used for constructing. One of the benefits is that it can be done at site with minimal removal of components.
Suggestions for future research: The analysis continues with fatigue testing of repaired test coupons. The final result will be handed to Wärtsilä when fatigue tests are finished.
Contribution of the thesis: The results will be helpful when both Wärtsilä and its customers are deciding if to repair or replace a damaged engine block. Syfte: Att reparera ett skadat motorblock är en svår uppgift, särskilt när materialet är gjutjärn. Gjutjärn är svårt att svetsa och är väldigt sprött men så billigt och enkelt att tillverka jämfört med andra metaller, att man inte vill frångå detta material vid tillverkning av stora metall komponenter. Men det finns metoder för reparation av gjuten, den här undersökningen har gjorts för att undersöka var på Wärtsiläs motorblock man med säkerhet kan använda sig av reparationsmetoden Metal Stitching.
Metod: För att uppnå önskat resultat samlades information, om motorer som genomgått sådan reparation av motorblocket, in från fältet. För dessa motorer noterades det var på motorblocket reparationen hade blivit utförd, driftstimmar efter reparation, om problem uppstått under drift efter reparation. En annan viktig del av undersökningen har varit det praktiska testet av reparationsmetoden. Testbitar av gjutjärn tillverkades och sammanfogades med reparationsmetoden Lock n Stitch. Dragtest gjordes på testbitarna för att se hur mycket av gjutjärnets hållfasthet fanns kvar efter en reparation. Klassningssällskapens kommentarer, om huruvida dylika reparationer godkänns, har samlats in.
Resultat & slutsats: Undersökningen har visat att en femtedel av hållfastheten kvarstår efter reparation. Denna metod är trots detta väldigt användbar på ställen på motorblocket som inte är direkt påverkade av tändtryck från cylindrar eller andra högt påfrestade
områden. Reparationsmetoden baserar sig på omgivande material och bör därför inte användas för konstruktion eller nytillverkning. En av fördelarna med denna reparation är
att den kan göras direkt på plats med minimal demontering av komponenter.
Förslag till fortsattforskning: Forskningen fortsätter med utmattningstest av reparerade testbitar. Resultat tillges uppdragsgivaren när utmattningstesten är avklarade.
Uppsatsens bidrag: Resultaten kommer att hjälpa både uppdragsgivaren och dess kunder när beslut skall tas om att reparera eller byta ut skadade motorblock.
Method: Information from repaired engines on the field was gathered and evaluated. The location of the repair, running hours after finished repair and if any problems occurred during operation, have been interesting facts. Another important aspect in this thesis has been the practical testing of the repair method.
Test coupons were made of cast iron and stitched together with the Lock n Stitch method. The purpose of this was to see how much of the original strength remained after stitching.
Classification Societies´s comments, about their guidelines for approving these types of repairs, have been gathered.
Result & Conclusions: This thesis showed that only a fifth of the original strength remains after repairing. Despite this, the method is very useful in places on the engine block that are not directly affected by firing pressure or other highly loaded places. The strength of the repair is based on the remaining surrounding material and should therefore not be used for constructing. One of the benefits is that it can be done at site with minimal removal of components.
Suggestions for future research: The analysis continues with fatigue testing of repaired test coupons. The final result will be handed to Wärtsilä when fatigue tests are finished.
Contribution of the thesis: The results will be helpful when both Wärtsilä and its customers are deciding if to repair or replace a damaged engine block.
Metod: För att uppnå önskat resultat samlades information, om motorer som genomgått sådan reparation av motorblocket, in från fältet. För dessa motorer noterades det var på motorblocket reparationen hade blivit utförd, driftstimmar efter reparation, om problem uppstått under drift efter reparation. En annan viktig del av undersökningen har varit det praktiska testet av reparationsmetoden. Testbitar av gjutjärn tillverkades och sammanfogades med reparationsmetoden Lock n Stitch. Dragtest gjordes på testbitarna för att se hur mycket av gjutjärnets hållfasthet fanns kvar efter en reparation. Klassningssällskapens kommentarer, om huruvida dylika reparationer godkänns, har samlats in.
Resultat & slutsats: Undersökningen har visat att en femtedel av hållfastheten kvarstår efter reparation. Denna metod är trots detta väldigt användbar på ställen på motorblocket som inte är direkt påverkade av tändtryck från cylindrar eller andra högt påfrestade
områden. Reparationsmetoden baserar sig på omgivande material och bör därför inte användas för konstruktion eller nytillverkning. En av fördelarna med denna reparation är
att den kan göras direkt på plats med minimal demontering av komponenter.
Förslag till fortsattforskning: Forskningen fortsätter med utmattningstest av reparerade testbitar. Resultat tillges uppdragsgivaren när utmattningstesten är avklarade.
Uppsatsens bidrag: Resultaten kommer att hjälpa både uppdragsgivaren och dess kunder när beslut skall tas om att reparera eller byta ut skadade motorblock.