Projektisalkun hallinta tietohallinnon prosessina
Remes, Jouni (2013)
Remes, Jouni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401051051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401051051
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan IT-projektisalkunhallintaa tietohallinnon prosessina. Kirjallisuuteen ja opinnäytetyön tekijän työkokemukseen perustuvan teoriaosuuden tukena on todellisen (anonyymin) liikeyrityksen IT-projektisalkunhallinnan kehitysprojekti.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa esitellään aihealue, tutkimuskohde ja siihen sovellettu menetelmä sekä opinnäytetyön rajaukset.
Opinnäytetyön toisessa luvussa kuvataan käsitteinä prosessi ja tietohallinnon prosessijohtaminen. Edelleen määritellään salkunhallinnan käsite yleisesti ja erityisesti IT-projektisalkunhallinta. Tämän jälkeen käsitellään erilaisia IT-projektisalkunhallintaan liittyviä näkökulmia ja niiden tietotarpeita.
Kolmannessa luvussa selostetaan asiakasyrityksessä tehty tutkimus. Ensin kuvataan kohdeyritys. Seuraavaksi selostetaan tutkimusmenetelmä, joka on opinnäytetyön tekijän työnantajan tuotteistama ja suurimmalta osin opinnäytetyön tekijän itsensä kehittämä.
Neljännessä luvussa esitetään kohdeyrityksestä saadut tulokset tekstinä ja graafisin esityksin tuettuina. Viidennessä luvussa esitetään tulosten analyysi. Löydöksiä verrataan toisaalta kehitysprojektin ennakko-odotuksiin ja toisaalta tutkimuksen tekijän ja hänen kollegoidensa kokemukseen muista yrityksistä. Analyysin tuloksena on arvio kohdeyrityksen toiminnan tilasta ja kehitystarpeista.
Kuudennessa luvussa esitetään analyysin perusteella tehdyt johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Kehitysehdotusten tukena on suositus työvälineistä, alustava prosessikaavio kohdeyrityksen IT-projektisalkun hallintaan ja olennaiset päätöksenteon roolit. Mukana on myös arvio kehitysprojektin onnistumismahdollisuuksista tutkimustulosten perusteella.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa esitellään aihealue, tutkimuskohde ja siihen sovellettu menetelmä sekä opinnäytetyön rajaukset.
Opinnäytetyön toisessa luvussa kuvataan käsitteinä prosessi ja tietohallinnon prosessijohtaminen. Edelleen määritellään salkunhallinnan käsite yleisesti ja erityisesti IT-projektisalkunhallinta. Tämän jälkeen käsitellään erilaisia IT-projektisalkunhallintaan liittyviä näkökulmia ja niiden tietotarpeita.
Kolmannessa luvussa selostetaan asiakasyrityksessä tehty tutkimus. Ensin kuvataan kohdeyritys. Seuraavaksi selostetaan tutkimusmenetelmä, joka on opinnäytetyön tekijän työnantajan tuotteistama ja suurimmalta osin opinnäytetyön tekijän itsensä kehittämä.
Neljännessä luvussa esitetään kohdeyrityksestä saadut tulokset tekstinä ja graafisin esityksin tuettuina. Viidennessä luvussa esitetään tulosten analyysi. Löydöksiä verrataan toisaalta kehitysprojektin ennakko-odotuksiin ja toisaalta tutkimuksen tekijän ja hänen kollegoidensa kokemukseen muista yrityksistä. Analyysin tuloksena on arvio kohdeyrityksen toiminnan tilasta ja kehitystarpeista.
Kuudennessa luvussa esitetään analyysin perusteella tehdyt johtopäätökset ja kehitysehdotukset. Kehitysehdotusten tukena on suositus työvälineistä, alustava prosessikaavio kohdeyrityksen IT-projektisalkun hallintaan ja olennaiset päätöksenteon roolit. Mukana on myös arvio kehitysprojektin onnistumismahdollisuuksista tutkimustulosten perusteella.