En prissättningsmodell och försäljningsguide för webbapplikationen Sigma
Cronqvist, Maria; Jokinen, Essi (2010)
Cronqvist, Maria
Jokinen, Essi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001211474
Tiivistelmä
Det är vanligt att det sker misstag i samband med läkemedelsdosering på sjukhusavdelningar. Dosering av läkemedel hör till de mest riskfyllda uppgifterna en sjukvårdare utför. På basen av detta har ett projekt tagit form som hade som målsättning att förbättra säkerheten och inlärningen av läkemedelsräkning. Detta hjälpmedel som framställts var webbapplikationen Sigma. Marknadsförings arbetet utfördes som ett projekt och omfattade två delar. I den första delen skulle skribenten tillverka försäljningsmaterial i form av en demo och i den andra delen skulle skribenten skriva en försäljningsguide som behandlade hur webbapplikationen kunde säljas. I båda delarna i marknadsföringsarbetet insamlades teori och på basen av informationen utvecklades försäljningsverktyget och försäljningsguiden. Resultatet för marknadsförings arbetet var ett försäljningsverktyg samt en försäljningsguide som bör fungera som en modell för den person som kommer att fortsätta med projektet Sigma. Den ekonomiska delen av arbetet består av en prissättningsmodell för webbapplikationen Sigma. Kostnaderna för webbapplikationen undersökte uppdragstagaren genom kvalitativ undersökning och undersökte även de potentiella kundernas antal. Uppdragstagaren undersökte vilken produktkalkyl skulle lämpa sig bäst för just detta fall genom att insamla teori. Resultatet var en modell för att prissätta Sigma webbapplikationen i form av en divisionskalkyl. It is not unusual that errors occur within the administration of drugs on hospital wards. Dosages of drugs are among the most dangerous tasks a nurse performs. Based on this, a project has taken shape which has had as its objective to improve safety and learning of pharmaceutical calculation. This produced tool was a web application called Sigma. The marketing study was made as a project and it was divided into two parts. In the first part, the author produced sales material in form of a demo and in the second part the author wrote a sales guide that addressed how the web application could be sold. In both of the marketing parts, theory was collected and on basis on this information the marketing tool and sales guide was developed. The result of the marketing project was a marketing tool and a sales guide that will act as a model for the person who will continue with the project Sigma. The economic part of this work is a pricing model for the web application Sigma. The second author collected information about all the costs of Sigma through a qualitative research and collected information also about the approximated number of the potential customers of Sigma. The author collected data about product calculations to decide which one suits best for this case in particular. The result was a model for pricing the web application Sigma in form of an absorption costing.