Sisäisen viestinnän suunnittelu yrityskulttuurin näkökulmasta : Case: Yritys X
Simola, Heiju (2013)
Simola, Heiju
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141282
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä jää usein kasvavan liiketoiminnan ja kiireisen työrytmin keskellä vähälle huomiolle. Yrityksiä johdetaan voitto- ja kasvusuuntautuneesti, jolloin organisaatioiden päivittäistoimintojen toimivuudesta huolehtiminen jää usein kunnianhimoisten tavoitteiden varjoon. Useissa organisaatioissa ymmärretään suunnitelmallisen sisäisen viestinnän tärkeys vasta, kun työilmapiirin huomataan tulehtuneen. Erityisen tärkeää on panostaa sisäisen viestinnän toimivuuteen organisaatiorakenteen muuttuessa. Kun työntekijät huomioidaan ja pidetään ajan tasalla muutostilanteissa, ei organisaatiossa synny muutosvastarintaa ja henkilöstö osaa sopeutua muutokseen ja uusiin toimintatapoihin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisäisen viestinnän pohja, toimeksiantajayrityksen yrityskulttuurin tueksi. Toimeksiantajana toimii yritysyhdistymisprosessia läpikäyvä keskisuuri kiinteistöhuoltoalan yritys, josta käytetään tässä opinnäytetyössä nimeä Yritys X. Opinnäytetyön kiinnostuksen kohteena olivat viestinnän prosessit, joiden avulla yrityksen sisäistä viestintää on jatkossa helpompi johtaa, sekä keinot, joilla henkilöstö saadaan motivoitumaan ja panostamaan laadukkaaseen työntekoon myös yhdistymisprosessin jälkeen.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle toimeksiantajayrityksen nykyisen viestinnän ja yrityskulttuurin kartoittamisesta. Lisäksi haluttiin selvyys vallitsevasta liiketoimintastrategiasta sekä yrityksen arvoista ja tavoitteista. Yritys X:n viestinnän nykytilaa kartoitettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla, joissa selvitettiin johtoportaan ja esimiesten tyytyväisyys nykyiseen viestintään ja yrityskulttuuriin. Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta sekä yrityksen sisäisen että ulkoisen viestinnän olevan heikkoa ja suunnittelematonta. Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin lisäksi apuna yritykseltä saatuja raportteja ja viestinnän teoreettista viitekehystä.
Haastattelujen, johdon tavoitteiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle ehdotus yrityksen viestintästrategiaksi ja -suunnitelmaksi. Toimeksiantajayritys voi jatkossa käyttää suunnitelmapohjaa laatiessaan yritykselle viestinnän pelisäännöt ja ohjeet päivittäisviestinnälle. Lisäksi yritysjohto sai opinnäytetyön lopputuloksena paremman kokonaiskuvan organisaation toimivuudesta ja kehitystarpeista. Yritys X tulee tulevaisuudessa panostamaan enemmän toimivan sisäisen viestinnän luomiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisäisen viestinnän pohja, toimeksiantajayrityksen yrityskulttuurin tueksi. Toimeksiantajana toimii yritysyhdistymisprosessia läpikäyvä keskisuuri kiinteistöhuoltoalan yritys, josta käytetään tässä opinnäytetyössä nimeä Yritys X. Opinnäytetyön kiinnostuksen kohteena olivat viestinnän prosessit, joiden avulla yrityksen sisäistä viestintää on jatkossa helpompi johtaa, sekä keinot, joilla henkilöstö saadaan motivoitumaan ja panostamaan laadukkaaseen työntekoon myös yhdistymisprosessin jälkeen.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle toimeksiantajayrityksen nykyisen viestinnän ja yrityskulttuurin kartoittamisesta. Lisäksi haluttiin selvyys vallitsevasta liiketoimintastrategiasta sekä yrityksen arvoista ja tavoitteista. Yritys X:n viestinnän nykytilaa kartoitettiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla, joissa selvitettiin johtoportaan ja esimiesten tyytyväisyys nykyiseen viestintään ja yrityskulttuuriin. Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta sekä yrityksen sisäisen että ulkoisen viestinnän olevan heikkoa ja suunnittelematonta. Opinnäytetyön toteuttamisessa käytettiin lisäksi apuna yritykseltä saatuja raportteja ja viestinnän teoreettista viitekehystä.
Haastattelujen, johdon tavoitteiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle ehdotus yrityksen viestintästrategiaksi ja -suunnitelmaksi. Toimeksiantajayritys voi jatkossa käyttää suunnitelmapohjaa laatiessaan yritykselle viestinnän pelisäännöt ja ohjeet päivittäisviestinnälle. Lisäksi yritysjohto sai opinnäytetyön lopputuloksena paremman kokonaiskuvan organisaation toimivuudesta ja kehitystarpeista. Yritys X tulee tulevaisuudessa panostamaan enemmän toimivan sisäisen viestinnän luomiseen.