Päiväkodin työillat : Sosiaalis-emotionaalisen oppimisympäristön kehittäminen
Rautiainen, Miia; Leskinen, Laura (2013)
Rautiainen, Miia
Leskinen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141319
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Toimintaosuutena oli kolmen työillan järjestäminen Iisalmelaisessa
päiväkodissa. Työiltojen tarkoituksena oli selkeyttää työntekijöiden yhteistä käsitystä sosiaalisemotionaalisesta
oppimisympäristöstä. Lisäksi tarkoituksena oli koota päiväkodin henkilökunnalle teoriakirjallisuuden
pohjalta ehdotuksia sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tueksi.
Päiväkodilta toivottiin, että ensimmäinen työilta olisi tiivis teoriapaketti sosiaalis-emotionaalisesta oppimisympäristöstä.
Ensimmäisen työillan aikana työntekijöille annettiin lisäksi pohdintatehtäviä pienryhmissä.
Toimintakerran lopulla työntekijöille jaettiin seuraavaa kertaa varten havainnointitehtävä sosiaalisemotionaaliseen
oppimisympäristöön liittyen. Toisen työillan aikana käytiin läpi havainnointitehtävistä esille
nousseita kehittämistä vaativia asioita sekä asioita, jotka ovat päiväkodissa hyvin. Lisäksi työntekijöille annettiin
ehdotuksia kehityksen tueksi. Kolmannella toimintakerralla kerrattiin aiemmin läpikäytyjä asioita ja
kerättiin palautetta työiltojen toimivuudesta.
Raporttiosuudessa käydään läpi keskeiset käsitteet, kuvataan työiltojen kulkua ja perehdytään kasvattajan
omaan tunnesäätelyyn. Opinnäytetyön prosessia toteutettiin Demingin ympyrän mukaisesti ja toiminnallista
osuutta ohjasi sosiokulttuurinen innostaminen. Opinnäytetyö sisältää liitteenä vinkkivihkosen, johon on
koottu päiväkodin henkilökunnalle tärkeimmät seikat sosiaalis-emotionaaliseen oppimisympäristöön liittyen.
päiväkodissa. Työiltojen tarkoituksena oli selkeyttää työntekijöiden yhteistä käsitystä sosiaalisemotionaalisesta
oppimisympäristöstä. Lisäksi tarkoituksena oli koota päiväkodin henkilökunnalle teoriakirjallisuuden
pohjalta ehdotuksia sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tueksi.
Päiväkodilta toivottiin, että ensimmäinen työilta olisi tiivis teoriapaketti sosiaalis-emotionaalisesta oppimisympäristöstä.
Ensimmäisen työillan aikana työntekijöille annettiin lisäksi pohdintatehtäviä pienryhmissä.
Toimintakerran lopulla työntekijöille jaettiin seuraavaa kertaa varten havainnointitehtävä sosiaalisemotionaaliseen
oppimisympäristöön liittyen. Toisen työillan aikana käytiin läpi havainnointitehtävistä esille
nousseita kehittämistä vaativia asioita sekä asioita, jotka ovat päiväkodissa hyvin. Lisäksi työntekijöille annettiin
ehdotuksia kehityksen tueksi. Kolmannella toimintakerralla kerrattiin aiemmin läpikäytyjä asioita ja
kerättiin palautetta työiltojen toimivuudesta.
Raporttiosuudessa käydään läpi keskeiset käsitteet, kuvataan työiltojen kulkua ja perehdytään kasvattajan
omaan tunnesäätelyyn. Opinnäytetyön prosessia toteutettiin Demingin ympyrän mukaisesti ja toiminnallista
osuutta ohjasi sosiokulttuurinen innostaminen. Opinnäytetyö sisältää liitteenä vinkkivihkosen, johon on
koottu päiväkodin henkilökunnalle tärkeimmät seikat sosiaalis-emotionaaliseen oppimisympäristöön liittyen.