Vuokratyöntekijän osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen ravitsemisalalla
Lähteenmäki-Hein, Kristiina (2014)
Lähteenmäki-Hein, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151353
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Vuokratyö on tutkimusten mukaan lisääntynyt. Yksi vuokratyövoimaa käyttävistä aloista on ravitsemisala. Ravitsemisalaan kuuluu yksityisen ja julkisen sektorin ravintoloita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli hakea vastauksia kysymyksiin: miten vuokratyöntekijän osaaminen tunnistetaan, kuka tätä osaamista tunnistaa, miten osaamista kehitetään ja kuka tätä osaamista kehittää?
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä ravitsemisalalle vuokratyöntekijöitä vuokraavilta henkilöstöpalveluyrityksiltä, ravitsemisalan organisaatioilta ja ravitsemisalan vuokratyöntekijöiltä. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluna ja kirjekyselynä. Haastateltavat valikoituivat tutkimukseen satunnaisesti.
Tutkimuksessa selvisi osaamisen tunnistamiseen vaikuttavan sekä asiakasyrityksen että henkilöstöpalveluyrityksen toiminnan. Tunnistaminen alkaa asiakasyrityksen osaamisen tarpeen määrittelystä. Henkilöstöpalveluyritys hakee osaamistarpeeseen soveltuvan henkilön. Henkilöstöpalveluyritysten osaamisen kartoittaminen vaihteli, kuten myös vuokratyöntekijöiden käsitykset siitä. Negatiivisen ja positiivisen palautteen käytännöt vaihtelivat, kuten myös käsitykset osaamisen valvonnasta. Vuokratyöntekijöiden vastauksissa keskeisiksi kehittämistarpeiksi nähtiin toimintaympäristöön ja asiakkaaseen tutustuminen, ja tekninen osaaminen. Asiakasyritysten vastauksissa osaamisen kehittämistarpeina tuli ilmi henkilökohtaisia ominaisuuksia ja erityistaitoja. Johtopäätöksenä oli yritysten toiminnan selkeyden ja avoimen vuorovaikutuksen merkitys.
Tulokset antavat toimeksiantajalle kokonaiskuvan osaamisen tunnistamisen ja kehittämisen prosessista. Tulokset antavat näkökulmaa onnistumisen edellytyksiin ja ongelmien ehkäisyyn.
Vuokratyö on tutkimusten mukaan lisääntynyt. Yksi vuokratyövoimaa käyttävistä aloista on ravitsemisala. Ravitsemisalaan kuuluu yksityisen ja julkisen sektorin ravintoloita. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli hakea vastauksia kysymyksiin: miten vuokratyöntekijän osaaminen tunnistetaan, kuka tätä osaamista tunnistaa, miten osaamista kehitetään ja kuka tätä osaamista kehittää?
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä ravitsemisalalle vuokratyöntekijöitä vuokraavilta henkilöstöpalveluyrityksiltä, ravitsemisalan organisaatioilta ja ravitsemisalan vuokratyöntekijöiltä. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluna ja kirjekyselynä. Haastateltavat valikoituivat tutkimukseen satunnaisesti.
Tutkimuksessa selvisi osaamisen tunnistamiseen vaikuttavan sekä asiakasyrityksen että henkilöstöpalveluyrityksen toiminnan. Tunnistaminen alkaa asiakasyrityksen osaamisen tarpeen määrittelystä. Henkilöstöpalveluyritys hakee osaamistarpeeseen soveltuvan henkilön. Henkilöstöpalveluyritysten osaamisen kartoittaminen vaihteli, kuten myös vuokratyöntekijöiden käsitykset siitä. Negatiivisen ja positiivisen palautteen käytännöt vaihtelivat, kuten myös käsitykset osaamisen valvonnasta. Vuokratyöntekijöiden vastauksissa keskeisiksi kehittämistarpeiksi nähtiin toimintaympäristöön ja asiakkaaseen tutustuminen, ja tekninen osaaminen. Asiakasyritysten vastauksissa osaamisen kehittämistarpeina tuli ilmi henkilökohtaisia ominaisuuksia ja erityistaitoja. Johtopäätöksenä oli yritysten toiminnan selkeyden ja avoimen vuorovaikutuksen merkitys.
Tulokset antavat toimeksiantajalle kokonaiskuvan osaamisen tunnistamisen ja kehittämisen prosessista. Tulokset antavat näkökulmaa onnistumisen edellytyksiin ja ongelmien ehkäisyyn.