Psykiatrisen hoitotyön vetovoimaisuus sairaanhoitajaopiskelijan näkökulmasta
Kärkkäinen, Satu (2013)
Kärkkäinen, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171470
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa sosiaali- ja terveysalalla käydään kilpailua työntekijöistä. Julkisuudessa psykiatrisesta hoitotyöstä puhutaan usein negatiiviseen sävyyn ja ikävien tapahtumien yhteydessä. Tästä syystä on aiheellista miettiä, miten turvataan työntekijöiden saatavuus psykiatrisessa hoitotyössä myös tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka vetovoimaisena sairaanhoitajaopiskelijat kokevat psykiatrisen hoitotyön ja millaiset tekijät vetovoimaisuuteen vaikuttavat Päijät-Hämeen keskussairaalassa psykiatrian tulosalueella.
Kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset aihepiiriin liittyen muodostivat viitekehyksen tutkimukselle. Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruu tapahtui sairaanhoitajaopiskelijoiden yksilöllisellä teemahaastattelulla.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että psykiatrisen hoitotyön vetovoimaisuus muuttui suurimmalla osalla opiskelijoilla harjoittelujakson myötä positiiviseksi. Vetovoimaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat kokemukset käytännön harjoittelujaksosta, ohjaussuhteen toimivuus ja työyhteisön vastaanotto, ymmärrys psykiatrisesta hoitotyöstä ja sen kohtaaminen opiskelijan oman arvomaailman kanssa, ammatillisen kasvun mahdollistuminen harjoittelujakson aikana ja työn palkitsevuus.
Kehitysehdotuksiksi tutkimustulosten pohjalta nousi työntekijöiden jalkautuminen koululle kertomaan käytännön työstä ja rekrytointitilaisuuksien järjestäminen opiskelijoille. Työyhteisön merkitys vetovoimaisuuteen vaikuttavana tekijänä korostui ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös henkilöstövoimavaralähtöisen johtajuuden kehittämisessä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka vetovoimaisena sairaanhoitajaopiskelijat kokevat psykiatrisen hoitotyön ja millaiset tekijät vetovoimaisuuteen vaikuttavat Päijät-Hämeen keskussairaalassa psykiatrian tulosalueella.
Kirjallisuus ja aiemmat tutkimukset aihepiiriin liittyen muodostivat viitekehyksen tutkimukselle. Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruu tapahtui sairaanhoitajaopiskelijoiden yksilöllisellä teemahaastattelulla.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että psykiatrisen hoitotyön vetovoimaisuus muuttui suurimmalla osalla opiskelijoilla harjoittelujakson myötä positiiviseksi. Vetovoimaisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat kokemukset käytännön harjoittelujaksosta, ohjaussuhteen toimivuus ja työyhteisön vastaanotto, ymmärrys psykiatrisesta hoitotyöstä ja sen kohtaaminen opiskelijan oman arvomaailman kanssa, ammatillisen kasvun mahdollistuminen harjoittelujakson aikana ja työn palkitsevuus.
Kehitysehdotuksiksi tutkimustulosten pohjalta nousi työntekijöiden jalkautuminen koululle kertomaan käytännön työstä ja rekrytointitilaisuuksien järjestäminen opiskelijoille. Työyhteisön merkitys vetovoimaisuuteen vaikuttavana tekijänä korostui ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös henkilöstövoimavaralähtöisen johtajuuden kehittämisessä.