Vantaalaisten päiväkodin johtajien odotukset coching-prosessista
Ikonen-Polamo, Sari (2014)
Ikonen-Polamo, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä vantaalaisten päiväkodin johtajien odotuksia kehittämishankkeena olevasta varhaiskasvatuksen coaching-prosessista. Materiaali opinnäytetyöhön kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Vastauksia hyödynnettiin mm. kokoamalla päiväkodin johtajien antamaa palautetta prosessille asetetuista tavoitteista. Lisäksi vastauksista saatiin prosessin mahdollisen jatkokehittämisen kannalta koottua ja kirjattua tietoa, mikä mahdollistaa varhaiskasvatuksen mahdollisuutta punnita johtamisen tuen ratkaisuja arvioinnin ja palautteen näkökulmasta.
Teoreettisina viitekehyksinä tässä opinnäytetyössä ovat sosiaalinen konstruktionismi ja oppiva organisaatio. Tullakseen coachaavaksi päiväkodin johtajaksi, täytyy kyetä coaching-taitojen opetteluun, harjoitteluun ja omaksumiseen. Käsitys siitä, mikä merkitys coachingilla on oleva päivittäisessä työssä, rakentuu vuorovaikutusprosessissa, jossa ovat läsnä osallistujat käsityksineen, odotuksineen ja kokemuksineen ja kouluttajat menetelmineen, kokemuksineen ja odotuksineen.
Kyselytutkimuksesta saatu tieto oli saman suuntainen prosessille asetettujen tavoitteiden kanssa. Vastauksista voi päätellä, että päiväkodin johtajien odotukset prosessista ovat hyvin korkeat niiden tavoitteiden osalta, jotka kohdistuvat omaan kehittymiseen ja osaamisen lisääntymiseen. Toisaalta odotukset tavoitteista, joissa kohteena ovat odotukset prosessin vaikutuksesta toimintaympäristön, vastuunottamisen ja johtamisen johtamisen varmistamisesta jakavat päiväkodin johtajien näkemyksiä. Päiväkodin johtajat kaipaavat kollegiaalista tukea, mutta suhtautuvat varauksella uuden johtamisrakenteen käyttöönottoon. Sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta vaikuttaa siltä, että esimiehet hyväksyvät sosiaalisen todellisuuden rakentumisen vuorovaikutuksen tuloksena, mutta ovat epävarmoja coaching-prosessin hyödyllisyydestä itselle saatavaan tukeen.
Teoreettisina viitekehyksinä tässä opinnäytetyössä ovat sosiaalinen konstruktionismi ja oppiva organisaatio. Tullakseen coachaavaksi päiväkodin johtajaksi, täytyy kyetä coaching-taitojen opetteluun, harjoitteluun ja omaksumiseen. Käsitys siitä, mikä merkitys coachingilla on oleva päivittäisessä työssä, rakentuu vuorovaikutusprosessissa, jossa ovat läsnä osallistujat käsityksineen, odotuksineen ja kokemuksineen ja kouluttajat menetelmineen, kokemuksineen ja odotuksineen.
Kyselytutkimuksesta saatu tieto oli saman suuntainen prosessille asetettujen tavoitteiden kanssa. Vastauksista voi päätellä, että päiväkodin johtajien odotukset prosessista ovat hyvin korkeat niiden tavoitteiden osalta, jotka kohdistuvat omaan kehittymiseen ja osaamisen lisääntymiseen. Toisaalta odotukset tavoitteista, joissa kohteena ovat odotukset prosessin vaikutuksesta toimintaympäristön, vastuunottamisen ja johtamisen johtamisen varmistamisesta jakavat päiväkodin johtajien näkemyksiä. Päiväkodin johtajat kaipaavat kollegiaalista tukea, mutta suhtautuvat varauksella uuden johtamisrakenteen käyttöönottoon. Sosiaalisen konstruktionismin näkökulmasta vaikuttaa siltä, että esimiehet hyväksyvät sosiaalisen todellisuuden rakentumisen vuorovaikutuksen tuloksena, mutta ovat epävarmoja coaching-prosessin hyödyllisyydestä itselle saatavaan tukeen.