Laiska, tyhmä, saamaton : Aikuisten kokemuksia oppimisvaikeuksista
Vattulainen, Eeva (2014)
Vattulainen, Eeva
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161431
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa aikuisten kokemuksia oppimisvaikeuksista. Tavoitteena oli selvittää, kuinka oppimisvaikeus vaikuttaa sen kanssa kamppailevan minäkäsitykseen, hänen tekemiinsä valintoihin ja hänen elämänkulkuunsa. Aiemman tutkimuksen perusteella on todettu, että ihminen muodostaa käsitystä itsestään toiminnastaan saamansa palautteen perusteella, ja hänen minäkäsityksensä taas puolestaan vaikuttaa siihen, minkälaisia tavoitteita hän itselleen asettaa. Koska oppimisen ongelmien kanssa kamppaileva saa paljon negatiivista palautetta toiminnastaan ja kyvyistään, hänen minäkäsityksensä on vaarassa muodostua hyvin negatiiviseksi. Ilmiötä on kutsuttu niin sanotuksi lukihäiriöisen identiteetiksi.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin yhteistyössä Saimaan ammattiopisto Sampon kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöteemahaastatteluilla (n=3) toukokuussa 2013. Haastateltavat olivat aikuisopiskelijoita. Nauhoitettu haastatteluaineisto litteroitiin ja käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan oppimisvaikeus ei määrittänyt haastateltavien käsityksiä itsestään enää aikuisuudessa. Oleelliseksi tässä osoittautui oppimisvaikeuden kohtaaminen, käsittely ja hyväksyminen osaksi itseä, jonka kautta löytyi myös keinoja selviytyä oppimisvaikeuden kanssa ja kompensoida sen aiheuttamia haittoja. Oppimisvaikeus otettiin kuitenkin huomioon opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisessa, jotka olivat konkreettisia, realistisia ja lähitulevaisuuteen liittyviä. Haastatellut eivät kokeneet oppimisvaikeuden estäneen heitä toteuttamasta itselleen tärkeitä asioita elämässä. He eivät myöskään kokeneet oppimisvaikeudella olleen suurta vaikutusta heidän tekemiinsä koulutukseen, työhön ja ihmissuhteisiin liittyviin valintoihin.
Tässä opinnäytetyössä kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää oppimisvaikeuksista kärsivien aikuisten ohjauksessa ja neuvonnassa. Oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevia aikuisia olisi suositeltavaa käyttää kokemusasiantuntijoina suunniteltaessa ohjaus- ja neuvontapalveluita aikuisten oppimisvaikeuksiin.
Opinnäytetyön laadullinen tutkimus toteutettiin yhteistyössä Saimaan ammattiopisto Sampon kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöteemahaastatteluilla (n=3) toukokuussa 2013. Haastateltavat olivat aikuisopiskelijoita. Nauhoitettu haastatteluaineisto litteroitiin ja käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan oppimisvaikeus ei määrittänyt haastateltavien käsityksiä itsestään enää aikuisuudessa. Oleelliseksi tässä osoittautui oppimisvaikeuden kohtaaminen, käsittely ja hyväksyminen osaksi itseä, jonka kautta löytyi myös keinoja selviytyä oppimisvaikeuden kanssa ja kompensoida sen aiheuttamia haittoja. Oppimisvaikeus otettiin kuitenkin huomioon opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisessa, jotka olivat konkreettisia, realistisia ja lähitulevaisuuteen liittyviä. Haastatellut eivät kokeneet oppimisvaikeuden estäneen heitä toteuttamasta itselleen tärkeitä asioita elämässä. He eivät myöskään kokeneet oppimisvaikeudella olleen suurta vaikutusta heidän tekemiinsä koulutukseen, työhön ja ihmissuhteisiin liittyviin valintoihin.
Tässä opinnäytetyössä kerättyjä tietoja voidaan hyödyntää oppimisvaikeuksista kärsivien aikuisten ohjauksessa ja neuvonnassa. Oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevia aikuisia olisi suositeltavaa käyttää kokemusasiantuntijoina suunniteltaessa ohjaus- ja neuvontapalveluita aikuisten oppimisvaikeuksiin.