Uuden asiakkaan sitouttaminen : Case Päijät-Hämeen Osuuspankki
Tikkala, Tuomas (2009)
Tikkala, Tuomas
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097540
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uusasiakashankintaa, ensitapaamisesta asiakkkaan sitouttamiseen. Opinnäytetyön tutkimusongelma on, miten uudet asiakkaat saa-daan paremmin sitoutettua asiakkuuteen.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta luvusta. Luvussa kaksi tarkastellaan asiak-kuutta ja sen eri vaiheita. Mäntynevan mukaan asiakkuuden elinkaari voidaan jakaa neljään eri vaiheeseen, joita luvussa tutkitaan tarkemmin. Kolmas luku kä-sittelee niitä keinoja, miten asiakas saataisiin paremmin sitoutettua erilaisten si-dosten myötä ja miten asiakkuutta voitaisiin lujittaa entisestään.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Päijät-Hämeen Osuuspankille tekemästäni tutkimuksesta. Alussa käsitellään pankkien asiakastyytyväisyyttä Suomessa ja imagon merkitystä pankkimaailmassa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten pank-kiin tulleet uudet asiakkaat on otettu vastaan ja miten heidät saataisiin sitoutettua paremmin pankin palveluihin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikut-tivat heidän pankkivalintaansa. Tässä työssä on käytetty kvantitatiivista eli mää-rällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmäksi on valittu puhelinhaastattelu.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että pankkiin tulleet uudet asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluihin. Heidän pankkivalintaansa on vaikutta-nut erityisesti pankin kotimaisuus. Asiakkaat ovat sitoutuneita pankkiinsa tällä hetkellä, mutta monella heistä on myös palveluita muualla. Lisäksi osa vastaajista voisi vaihtaa pankkia paremman tarjouksen perusteella.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta luvusta. Luvussa kaksi tarkastellaan asiak-kuutta ja sen eri vaiheita. Mäntynevan mukaan asiakkuuden elinkaari voidaan jakaa neljään eri vaiheeseen, joita luvussa tutkitaan tarkemmin. Kolmas luku kä-sittelee niitä keinoja, miten asiakas saataisiin paremmin sitoutettua erilaisten si-dosten myötä ja miten asiakkuutta voitaisiin lujittaa entisestään.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Päijät-Hämeen Osuuspankille tekemästäni tutkimuksesta. Alussa käsitellään pankkien asiakastyytyväisyyttä Suomessa ja imagon merkitystä pankkimaailmassa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten pank-kiin tulleet uudet asiakkaat on otettu vastaan ja miten heidät saataisiin sitoutettua paremmin pankin palveluihin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikut-tivat heidän pankkivalintaansa. Tässä työssä on käytetty kvantitatiivista eli mää-rällistä tutkimusta ja tutkimusmenetelmäksi on valittu puhelinhaastattelu.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että pankkiin tulleet uudet asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluihin. Heidän pankkivalintaansa on vaikutta-nut erityisesti pankin kotimaisuus. Asiakkaat ovat sitoutuneita pankkiinsa tällä hetkellä, mutta monella heistä on myös palveluita muualla. Lisäksi osa vastaajista voisi vaihtaa pankkia paremman tarjouksen perusteella.