Kätilöopiskelijan eettisen osaamisen tukeminen ohjatussa harjoittelussa äitiyspoliklinikalla
Lieskallio, Kristiina; Palomäki, Annika (2013)
Lieskallio, Kristiina
Palomäki, Annika
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka erään yliopistollisen keskussairaalan äitiyspoliklinikalla opiskelijaohjaajat tukevat kätilöopiskelijoiden eettistä osaamista ja sen kehittymistä kätilöopiskelijoiden ohjatun harjoittelun aikana. Opinnäytetyö on osa kansainvälistä Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice (INEC) –projektia. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää minkälaisia menetelmiä ja taitoja äitiyspoliklinikan kätilöillä on kätilöopiskelijan eettisen osaamisen tukemiseen. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälainen motivaatio äitiyspoliklinikan kätilöillä on tukea kätilöopiskelijan eettistä osaamista, mikä on kätilöopiskelijan oma vastuu eettisen osaamisensa kehittymisessä ja onko äitiyspoliklinikan kätilöillä tarvetta uusille menetelmille kätilöopiskelijan eettisen osaamisen tukemiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin äitiyspoliklinikan kätilöiltä ryhmähaastatteluna toukokuussa 2013. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jonka haastattelurunko koostui tutkimusongelmista johdetuista kysymyksistä. Haastatteluun osallistui kuusi kätilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Äitiyspoliklinikan kätilöt tukevat kätilöopiskelijan eettistä osaamista pääasiallisesti ohjauskeskustelujen ja roolimalliuden avulla. Ohjauskeskusteluja käydään opiskelijaohjaajan ja kätilöopiskelijan välillä eettisesti ongelmallisten potilaskontaktien kohdalla. Ohjauskeskusteluiden avulla kätilöopiskelijat oppivat tunnistamaan eettisiä ongelmatilanteita ja etsimään niille ratkaisuja. Äitiyspoliklinikan kätilöt tiedostavat toimivansa esimerkkeinä kätilöopiskelijoille potilaskontakteissa ja ymmärtävät kuinka suuri vastuu heillä on roolimallina toimimisessa; kätilöopiskelijan eettinen osaaminen kärsii, jos opiskelijaohjaajat itse eivät toimi työssään eettisesti oikein.
Tulevaisuudessa olisi tärkeää kehittää äitiyspoliklinikan ja mahdollisesti myös muiden harjoitteluyksiköiden käyttöön uusia menetelmiä, joilla voitaisiin tehostaa kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin äitiyspoliklinikan kätilöiltä ryhmähaastatteluna toukokuussa 2013. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jonka haastattelurunko koostui tutkimusongelmista johdetuista kysymyksistä. Haastatteluun osallistui kuusi kätilöä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Äitiyspoliklinikan kätilöt tukevat kätilöopiskelijan eettistä osaamista pääasiallisesti ohjauskeskustelujen ja roolimalliuden avulla. Ohjauskeskusteluja käydään opiskelijaohjaajan ja kätilöopiskelijan välillä eettisesti ongelmallisten potilaskontaktien kohdalla. Ohjauskeskusteluiden avulla kätilöopiskelijat oppivat tunnistamaan eettisiä ongelmatilanteita ja etsimään niille ratkaisuja. Äitiyspoliklinikan kätilöt tiedostavat toimivansa esimerkkeinä kätilöopiskelijoille potilaskontakteissa ja ymmärtävät kuinka suuri vastuu heillä on roolimallina toimimisessa; kätilöopiskelijan eettinen osaaminen kärsii, jos opiskelijaohjaajat itse eivät toimi työssään eettisesti oikein.
Tulevaisuudessa olisi tärkeää kehittää äitiyspoliklinikan ja mahdollisesti myös muiden harjoitteluyksiköiden käyttöön uusia menetelmiä, joilla voitaisiin tehostaa kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemista.